lørdag den 22. juni 2013

Sætter lige stikket i....

For her ligger ord og billeder, der skriger på at blive brugt.

I dag har det regnet det meste af dagen. Men når Himlen, som forleden, viser sig fra sin mest maleriske side, så er det svært ikke at gribe fat i sit kamera for at fotografere. I den seneste uges tid har skumringstimerne været ekstra gavmilde med en Himmel i evig forandring.



 
Jeg er et skumringsmenneske, da det er på den tid af dagen, jeg har det bedst. Så falder der ro over Konen. Om formiddagen knokler jeg for meget på med mine forskellige gøremål - men der går det jo godt og så er det svært at lade være! Sidst på eftermiddagen er jeg til gengæld for det meste udmattet. Og faktisk uanset hvor lidt eller hvor meget, jeg har lavet i løbet af dagen.
Selvom jeg i den sidste tid har haft gang i alt for mange ting, så er det stadigvæk haven, der er i centrum. Nu er det her jo ikke specielt en haveblog, men blot en om et ganske almindeligt hverdagsliv med op- og nedture og tanker omkring livet og alderen. Men jeg kan alligevel ikke lade være ved med at fotografere havens blomster igen og igen.




 
Det gælder jo om at nyde dem, imens de er der, og det er virkelig dejligt at kunne gå ud i sin have og plukke ind til vaserne.
 

 
Også selvom mine blomsterbede har set bedre dage, end de gør nu, for jeg må  lære at lægge min perfektionisme bag mig. Er også i fuld gang med at lære det - bare på den hårde måde med et stift knæ, et uregerligt ben på grund af ondt i ryggen samt et par små epileptiske anfald.  
Nogen gange er man nødt til at være fornuftig og passe på sig selv. Men det er altså bare så svært, imens det hele lader til at gå godt.
 
I de sidste 14 dage har jeg deltaget i alt for mange ting. Flest gode ting – og jeg har nydt hvert eneste minut. Et hyggeligt frokostbesøg, skønne Ø-dage med tombolaer, udstillinger og sejlture. Masser af samvær med andre mennesker, maling af vinduerne samt et par dumdristige livtag med vores alt for store have. Desværre, til sidst, endnu en begravelse. Noget siger mig, at vi nærmer os den alder, hvor de sørgelige begivenheder også dukker op.
Men ellers har jeg har virkelig nydt det meste, og har følt mig som et helt menneske. Alting har bare sin pris.
Og nu er det snart midsommer, dagene går på hæld. Inden vi får vendt os omkring, så vil aftenerne være mørke igen.
Men bekymringer om det, er jo bare spild af en god tid. De er som en gyngestol. Bekymringerne holder os beskæftiget, men bringer os ingen vegne.


Til sidst får I lige et billede af hestene, som nyder livet nede ved moseområdet. De tynde vilde buske, som står foran i haven, er mine forholdsvis nye blåbærbuske. De ser ikke ud af meget, men der kommer til gengæld bær på, og det er jo det vigtigste.        

 

13 kommentarer:

Fruen i Midten sagde ...

Flotte skumringsbilleder med de sorte træer mod en gylden og pink himmel. Med alle de dejligge blomster kan jeg godt forstå, du tager billeder i massevis. Det må være svært ikke bare at knokle derudaf, så længe det går godt. Og hvis graden af udmattelse ikke modsvarer graden af knokleri, må det være endnu sværere. Gyngestolen er et godt billede for bekymringer. det vil jeg prøve at huske.

Rejen sagde ...

Flotte billeder og skønne blomster du har i din have, jeg kender godt det med at knokle afsted, lige til jeg bliver mindet om at nu gider mine knæ ikke være med mere. Husk nu at nyde din skønne have. :-D

Johanne sagde ...

Kære Frue - Jeg tager alt for mange billeder, og aner til sidst ikke, hvad jeg skal med dem :-)
Synes også at gyngestolen er et godt "billede" :-) En dejlig sankthans-søndag til dig.

Kære Reje - Det tror jeg, der er mange som kender på den ene eller den anden måde :-)
Ønsker dig en god sankthans-søndag.

conny sagde ...

Du har så fine blomster i haven. Jeg håber, du ender med at have en have, der er overkommelig - eller at du bare tager dig den tid, der skal til og så lever med det ;-)
p.s. Hvad hedder den gule lille busk, der er nummer 6 i din billedrække?

Johanne sagde ...

Kære Conny - Det er en staude, og den hedder: Fredløs. Voksede næsten altid i haverne i gamle dage :-)
Spreder sig villigt, og skal endda holdes lidt nede for at give plads til andre.
Tak for din kommentar - og god Sankthans :-)

Anonym sagde ...

Ah hvor dejligt at du lige satte stikket i, og glædede os dine trofaste læsere med dejlige billeder og hyggelige beskrivelse af mange aktiviteter.
Jeg kan tænke mig, at I har fået meget "liv" på øen, nu hvor turisterne invaderer den.
Kærlige knus
Marianne

Hyggetrold sagde ...

Kære Mosekone :).
:)...og ellers ikke så mange ord fra mig nu, for klokken er blevet alt for mange og det er langt over almindelig sengetid. Ville lige ind og sige godnat til dig og ser så alle de skønne billeder :). Er for træt til at sætte en ordentlig kommentar sammen, men synes lige, du skal vide, at jeg er her og kigger med :) . Knus :)

Johanne sagde ...

Kære Marianne - Jo, du kan tro, her er "liv" på øen nu, og her sker en masse :-) Personligt ville jeg bare gerne kunne fordele det over hele året.
Tak for din kommentar, jeg håber, du selv har det godt.
Knus.

Søde Hyggetrold - Skønt du lige kiggede ind :-) Jeg både ved og mærker, at du er der...og lige pludselig tager vi fat, hvor vi slap.
Knus og tanker herfra.
(i går gik her i øvrigt en mand forbi med en hund, som fuldstændig lignede Samson, så jeg var lige ved at tro, at det var Hans, som gik forbi! )

anette sagde ...

Dejlige billeder. Der er så skønt i din have. Håber du har tid til at slappe af og nyde det lidt indimellem dine gøremål. Knus

Johanne sagde ...

Tak, Anette :-) Jeg har tid - og nyder det også. Knus til dig.

Hyggetrold sagde ...

:)...bare lige, så du ved, at jeg har set med..og har nydt dine skønne billeder og ligeså alle ordene:). Selv har jeg ikke lige særlig mange ord lige nu - det er nemlig, som så ofte før, blevet alt for sent - men jeg måtte altså bare lige ind og besøge dig :).

Hyggetrold sagde ...

Hov...det var da pudsigt. Jeg har jo været herinde og har skrevet næsten det samme som første gang...Ja, så må jeg hylde begrebet om, at en god gerning ikke kan gøres for tit :). Hellere det, end indrømme, at jeg er ved at blive forkalket :(
:) Hygge fra mig :)

Johanne sagde ...

Kære Hyggetrold - God gerning kan ikke gøres for tit :-) Og jeg elsker at få kommentarer.
Knus til dig.