søndag den 30. oktober 2011

Efterårstid


Så har jeg endelig fundet tiden til at skrive lidt igen.
Efteråret er da skønt, og uanset hvad der sker og ikke sker her, så producerer haven stadigvæk smukke roser. Det er nu ikke, fordi jeg har orket at lægge så meget energi i haven, for tankerne har været optaget af andet. Men jeg har da samlet valnødder og har lige bagt en stor portion boller fyldt godt op med de sunde nødder. De smager godt på morgenbordet med ost ovenpå.

De sidste mange dage har luften stået stille, og alting har været gråt i gråt. Fugtigheden kryber ind i knoglerne som en tyv om natten.
I morges blev her tændt godt op i brændeovnen, for at dejen kunne hæve foran brændeovnen. Men det var lige ved at blive for meget. Det lille hus var tæt på at koge over, og det var Manden og Konen også. Nu er jeg færdig med bagningen, og vinduer og døre er blevet åbnet på vid gab. Kattene er smuttet ind og ligger nu på sofaen og hygger sig. Alting ånder af fred og afslappethed.

Alligevel kan jeg ikke lade være med at være lidt melankolsk.


Billederne er fra 2008

For i dag skriver vi den 30.oktober, og det er underligt ikke at være travlt optaget af at rydde op i køkkenhaven for at gemme og sylte.
Vi har været så godt som selvforsynende igennem 25 år, og jeg har da hele tiden været klar over, at alting har sin tid...men det behøvede jo bare ikke at være nu.
Da en af naboerne kom forbi i foråret, sagde han:
- Nå, gider I ikke mere.
Det gjorde mig ked af det, for der er ikke noget, vi hellere ville end at fortsætte. Vi kan bare ikke mere, orker ikke engang af kravle rundt på alle 4, som vi gjorde det forrige år.
Men efteråret er da skønt alligevel, og den nedlagte køkkenhave er trods alt kun en del af livets undertekster. Det husker jeg hele tiden mig selv på. Så nu sidder jeg og nyder duften fra de nybagte valnøddeboller, og er glad for, at jeg endelig kom i gang med at skrive igen. I løbet af eftermiddagen vil jeg tage en rundtur rundt omkring hos Jer andre.

15 kommentarer:

Anonym sagde ...

Man skal ikke have køkkenhave, når og hvis den bliver en belastning..selvom det er dejligt at hente ind og bruge af egen avl. Jeg tror det er en god beslutning I har taget :)
Godt efterår til jer på Ærø.
Mums med valnøddebolle :)

Nina sagde ...

Jeg er helt enig med Anne, man skal ikke slå større brød op, end man kan bage - og det der med at bage lyder jo til at gå helt fint i jeres lille - varme - hus. Vi døjer forresten også med at finde temperaturen for tiden. Denne årstid er i sandhed dejlig og smuk, men hvornår er det lige man tænder op i brændeovnen? Hver gang jeg får tændt op, titter solen frem, og så er vi også ved at koge over :o) God søndag til jer begge og god rundtur i blogland :o)

Lavendel sagde ...

Nogle kommentarer lader man bare....nej, jeg kan godt forstå dig, for det er stort at kunne gå ud og høste...men du kan stadig bage!!!

Louise sagde ...

hej jeg tager godt nok hatte af for at i har været selvforsynde i mange år, og det er jo et kæmpe arbejde at holde det hele igang. og det skal jo også være sjov, og når det ikke er sjovt længer så er det tid at stoppe. ha en dejlig aften klem

Johanne sagde ...

Kære Anne - Jeg ved, I alle mener det godt, og din søde kommentar har jeg hørt igen og igen fra andre. Men køkkenhaven er virkelig et stort savn. Den har altid været en del af OS.
Ønsker dig en fortsat god søndag og et dejligt efterår :-)Knus.

Kære Nina - Køkkenhaven er en livsstil og en del af, hvad vi står for her. Og at min naturlæge så også har kunnet se i mine prøver, at jeg ikke længere spiser usprøjtet grønt af egen avl - det er da lidt skræmmende. Så kan man jo også tænke lidt over det.
Også en god søndag til Jer, håber at I alle har det godt. Knus.

Kære Lavendel - Det er nemlig rigtigt. Vi føler, at der er blevet taget noget væsentligt fra os. Men som du siger, så kan jeg da stadigvæk bage...og det var vist netop derfor, at jeg gjorde det i dag. Det var i hvert fald ikke fordi, jeg manglede :-)
Fortsat god søndag og knus til dig.

Johanne sagde ...

Kære Louise - Du overhalede lige indenom, imens jeg svarede de andre :-)
Det er et kæmpearbejde...og det er også sjovt. Det er en tilfredsstillelse uden lige, som vi ville have elsket at kunne fortsætte med.
Vi kan bare ikke længere på grund af sygdom og alder. Det er forskellen - ellers ville det ikke have gået mig sådan på. Knus til dig :-)

K-V sagde ...

Kære Johanne Mosekone! En varm TAKL til dig for dine gode livsbetragtninger. VI har alder, sygdom oa til fælles, men også en stor livsglæde...glæden over dagen, manden, børn og børnebørn...ja, vores livscyklus. TAK fordi du deler med os læsere!! VH K-V

Helle K. sagde ...

Det er helt sikkert den rigtige beslutning, at sløjfe køkkenhaven - selv om det har været en glæde. Nogle gange må man bare indse, når kræfterne skal bruges et andet sted - eller slet ikke findes.
Livet har helt sikkert så meget andet at byde på :)
God mandag.

Johanne sagde ...

Kære K-V - Velkommen her til bloggen.
Tusind tak for dine søde ord, det er altid dejligt at høre fra nye læsere. Dine søde ord varmer og giver mig lyst til at fortsætte med at blogge.
Jeg ønsker dig en dejlig mandag og en dejlig ny uge.
p.s. har du selv en blog?

Kære Helle - Livet har helt sikkert meget andet at nyde på, jeg skal bare lige vænne mig til tanken :-) Du ved nok...den der tanke om at være blevet hægtet af noget, som man altid har elsket at beskæftige sig med.
Også en dejlig mandag til dig og tak for ordene.

Lavendel sagde ...

Kære Johanne....jeg tænkte på -sådan et par pallerammer laver jo et fint lille højbed, ikke stort, men man kan jo plante tættere i sådan ét og behøver ikke bukke sig så meget...:-)

Johanne sagde ...

Kære Lavendel - Du kan tro, vi har været mange muligheder igennem :-) Det kan meget godt være, vi gør, som du siger, men så er det blot for ikke at give helt slip :-)
Problemet er så også, at resten af jordstykket, som er på små 800 m2, det står urørt hen.
Kære du...tak fordi du har gået og tænkt, måske gør vi, som du siger...bare fordi.. :-)

Anette sagde ...

Jeg kan godt følge dig - jeg kender det jo selv fra mit job (flexjob på 2o timer) når kollegaer siger "nå - gider du så ikke mere i dag" Jo det gider jeg såmænd godt men så kan du få mine led når de gør ondt. Og så tier folk pludselig stille. Hvor må det være skønt med en brændeovn. Nyd efterårs - for det ér da smukt! KNus

Johanne sagde ...

Kære Anette - Netop :-)
Når jeg har måttet hvile eller sige fra, har jeg ofte været ude for, at folk siger: - Gid jeg dog var førtidspensionist og kunne hvile og læse, lige som jeg ville.
Jeg udviklede hurtigt et svar:
- Jamen, jeg vil da gerne bytte hoved med dig!
Så tier de også stille.

Nå..men de er jo ikke klogere, vel:-) Lad os nyde det smukke efterår..og måske nyder vi det meget mere end de såkaldte raske. Knus til dig og tak :-)

Anonym sagde ...

Her er jeg igen, Johanne Mosekone! Nej,jeg har ikke en blog. Er nok for genert til det offentlige rum, men jeg er en meget engageret læser. Er det at smugkigge uden at ville yde??
Jeg håber ikke, det bliver opfattet sådan. Din og et par andre blogs/blogge giver mig meninger og holdninger, jeg "bruger" til reflektion. Det er godt at kunne. Så endnu en gang TAK!! VH K-V

Johanne sagde ...

Kære K-V :-) NEJ, det er ikke at smugkigge - vi vælger jo selv at lægge vores tekster ud i bloggene.
Jeg læser selv med et par steder, hvor blogejeren ikke er klar over det endnu.
Så bare rolig :-) Jeg var blot nysgerrig efter at kende dig og ville læse med hos dig, hvis du havde en.
Så selv tak for din kommentar, du er hjertelig velkommen til at læse med her.
Kh. og et smil fra mig.