tirsdag den 1. november 2011

Nattemørket


Dagen er snart forsvundet helt ude i horisonten. Jeg fandt et par latyrus tidligt i morges, som stod op ad husmuren, og de måtte straks ind i vasen for at forskønne dagens gråvejr. Vi har da fået lavet en del i dag, men alting er ligesom foregået i halvmørke.  
Jeg sidder nu ved spisebordet og ser ud i mørket. Gardinerne er ikke trukket helt for endnu, der er ingen fare for, at her kommer nogen forbi og ser ind til mig. Her er mennesketomt, stille, og mørkt som i en kulkælder. Jeg har altid været så stolt af vores buldermørke, og min mening har været den, at det er skønt at bo helt uden lysforurening. Her ses kun Måneskin og Stjerner om natten. Hvis man skal ud, så må man enten tage en lommelygte med, eller kende vejen mere end godt.
Og det har virkelig også været skønt. Men jeg må da indrømme, at efterhånden som jeg er blevet ældre, længes jeg efter en lille smule lys derude i nattemørket. Måske bliver man mere mørkeræd med årene. Det er muligt, men foreløbig vælger jeg at elske mit buldermørke lidt endnu.    

6 kommentarer:

Lene sagde ...

Så må vi skabe lys i mørket herinde, Johanne, :-) her tænder jeg af og til lanternerne udenfor, selvom der ikke kommer gæster, bare for at nyde lyset hvis jeg stikker næsen udenfor :-)

Johanne sagde ...

Det er rigtigt, Lene. Jeg har altid masser af stearinlys tændt om aftenen, bare for at fremhæve hyggen inde, overfor tilstanden af mørket udenfor. Laternerne står derude - men jeg er ikke god til at huske/gide at gå ud og tænde dem. Det må der laves om på :-)
Du ønskes en hyggelig aften.

Irene sagde ...

Det er skønt med sådan en lille buket lathyrus på denne årstid. De dufter så dejligt! Jeg har også stadigvæk lathyrus i haven:-)

Johanne sagde ...

Irene - Ja, det er da skønt, at man kan vandre rundt i tågen og finde små grønne glæder endnu :-)
Du ønskes en god onsdag - her ligger tågen tykt.

Conny sagde ...

Det må være dejlig at bo et sted hvor der ikke lysforurening, for der kan man rigtig se stjernehimmelen,for den har jeg stået og kikket på oppe ved sommerhuset, for der er heller ikke lysforurening.
Knus og god aften til dig.

Johanne sagde ...

Conny - Jamen, det er det da bestemt også :-) Jeg kan forestille mig, at natten også er mørk og smuk ved dit sommerhus. Knus tilbage dig.