fredag den 5. oktober 2012

Regnvejr og forfald







 
Haven ser måske ikke for godt ud lige nu.
Med regn og blæst, nedfaldne blade og visne stauder. På den anden side, så har forfaldet jo også sin charme.
Jeg synes næsten altid, der er dejligt og meget at se på derude. Billederne er fra gårsdagens havevandring, jeg har bare ikke nået at sætte dem ind før nu.

For jeg var langt omkring for at lede efter hyldebær, og så blev Konen træt bagefter. Hvert år ved denne her tid plejer vi at lave hyldebærsaft. Det bliver åbenbart ikke til noget i år - for der er overhovedet ingen bær at finde. Vi har heller ikke selv haft ret mange bær på bærbuskene i år, hvilket skulle betyde en kommende mild vinter. Og man har jo lov til at håbe.  

Også i dag regner det.
Jeg elsker lyden af regn, når den falder rundt omkring huset og slår hårdt mod ruderne. Oktoberdagen står lige udenfor vinduerne.
Manden og Konen har været tidligt oppe i dag. Hurtigt i gang med støvsuger og våde klude. Edderkopperne har deres spind alle vegne i et gammelt hus på den her tid af året. Knapt er det taget væk, før der kommer et nyt.
Nu skal det blive rart med en kop kaffe og en avis. For tænk engang - at vi er nået til den alder, hvor vi er begyndt at holde avis! Og det er faktisk meget hyggeligt, når man alligevel bliver nødt til at hvile sine ben en gang imellem.   

11 kommentarer:

Lavendel sagde ...

Åååh, hjemme hos mig var der mange bær - og jeg har netop i år ikke gidet. Sender gode hilsner fra Frankrig, hvor jeg nyder varmen og solen.

Rejen sagde ...

Der er noget hyggeligt ved forfald og regnvejr, glæder mig også snart til en tur i skoven..;-D

Pia sagde ...

For en tid siden plukkede jeg 6,5 kg hyldebær. Her bugner træerne altså stadigvæk, og jeg har svært ved at komme forbi dem, uden at tage dem med hjem. Jeg må fortælle mig selv, at fuglene også skal leve hele vinteren. Jeg tror vi overlever vinteren, selvom jeg allerede har delt hyldebærsaft ud til både Mads og min lillebror :-)

Conny sagde ...

Jeg får nok heller ingen hyldebær i år, jeg fik tilbuddet i går om, at komme med datteren og sagde nej fordi jeg var træt og skulle i byen i aftes. Det kunne være vi også skulle til at holde avis?
Knus til dig og god weekend til jer begge


Johanne sagde ...

Hej Lavendel :-) Hvor hyggeligt at høre fra dig. Ønsker dig alt godt i varmen og Solen og sender gode tanker tilbage herfra :-) Knus.

Kære Reje - Det forstår jeg godt, og der er heldigvis mange flotte dage tilbage endnu.

Hej Pia - Du har så til gengæld din hyldebærsaft til at komme igennem vinteren på :-) Vi andre må så bare håbe på at undgå forkølelserne.

Kære Conny - Bærplukning og i byen samme aften, det går heller ikke her.
Tja ...måske er du og manden også ved at nå avis-alderen :-)I bliver i hvert fald nok nødt til at holde pauser som her. Knus og god weekend.

anette sagde ...

Ja regnvejr er hyggeligt - men mest når man kan sidde inde og se ud på det ;) Rigtig god weekend. knus

Johanne sagde ...

Kære Anette - Ja, og det kan vi da heldigvis for det meste. Sammen med en god bog er det ikke så tosset endda :-) Knus, og også en dejlig weekend til Jer.

Fruen i Midten sagde ...

Du har da stadig farver tilbage i haven :-) Det har jeg næsten ikke. Min lille troldhassel stod med fine stribede blade ind til for et par dage siden. Nu er de alle sammen væk. Og regnvejr kan være meget hyggeligt, men nu har vi altså fået vores ration. Der står vand på alle markerne, og det må være fuldstændig umuligt at foreage sig noget på dem i øjeblikket. Så lidt høj, blå efterårshimmel vil være velkomment her :-)

Johanne sagde ...

Kære Frue - Jeg kan høre, at vi er priviligeret her. For jeg kan stadigvæk tage små roser ind til vaserne - og der er stadigvæk røde tomater i drivhuset.
Det har da også regnet, men så slemt, som du beskriver det, står det slet ikke til her.
Det er blot blade på græsplænen og lidt andre farver på træer og buske.
Knus, og god søndag til dig.

Anonym sagde ...

Jeg er meget glad for min morgenavis, selvom jeg egentlig undrer mig over, at man orker at læse om al den kiv og strid der er i verden.
Knus til dig
Marianne

Johanne sagde ...

Kære Marianne - Det kan jeg kun give dig ret i. Men heldigvis er der jo også andet. F.eks. kultursiderne, debatter og kronikker samt lokalt stof.