lørdag den 5. november 2011

Når det er mørkt





I går ved aftentide kørte vi ned til Havet. Vandet er jo stort set det samme om dagen som om natten. Et stort dejligt stykke af bølger - og så stilhed. Men vores egen oplevelse af Verden forandres, når det er mørkt.

Alle burde prøve at være på landet sådan en sen aften. Gå ud ad mørke uoplyste veje, mens Vinden suser i træerne og der kun er et ganske svagt måneskær til at vise vej.
Vi parkerede så tæt på Havet, som vi overhovedet kunne, for at jeg fik mulighed for at tage et billede med hjælp fra lyset på bilens forlygter.
En smuk nat, hvor ens bekymringer bliver mindre synlige.  
Vi mødte slet ingen genfærd eller mistænkelige personer, og bagefter var det dobbeltskønt at komme hjem til den varme kaffe og trygheden indendøre. 


  

8 kommentarer:

Nina sagde ...

Johanne, hvor har du ret. Når vi er i sommerhuset kører eller går vi tit til stranden og har nøjagtig den samme oplevelse af, at alt er anderledes i mørket. Vi kan også finde på at gå hen til et særligt åbent sted, hvor himlen er stor og sort over os. Og er det klart, kan vi se mælkevejen som en stribe spildt mælk sno sig over himlen. Og alt omkring os får anderledes konturer og skikkelser. Det er superspændende og udfordrende for sanserne. Jeg ville egentlig gerne bo sådan et sted, så man, som I, også kan få disse oplevelser i hverdagen :o) God week-end til jer begge :o)

Madame sagde ...

Det er en god idé at tage på tur om aftenen, når det er mørkt - oplevelsen er helt anderledes end i dagslys. Stjernehimlen er fx vidunderlig at opleve.
God søndag til jer, Johanne, og klem!

Johanne sagde ...

Kære Nina - Ih, hvor jeg kan forestille mig oplevelsen ved sommerhuset.
Udfordringen ved at bo sådan et sted til hverdag er bare...at huske at lægge mærke til det. Man glemmer alt for nemt.
Også en god week-end til Jer - jeg skulle hilse :-)

Kære Madame - Stjerner eller ej, så er oplevelsen helt speciel. Og på alle tider af året.
Også en god søndag til Jer og klem til dig!

Conny sagde ...

Det må ha været en rigtig skøn oplevelse og billederne minder om et snelandskab.Det skulle jeg vist prøve en gang ,når jeg kommer op til fjorden.
Kan du have en god aften

Hyggetrold sagde ...

Kære Mosekone :). Sikken fantastisk mørkeoplevelsestur i har haft. Jeg holder også meget af at tage ud i mørket og nikker genkendende til de tanker og følelser som lader røre på sig, når vi er derude i bælgmørket. Hidtil har jeg taget disse oplevelsesture sammen med vagthunden, men efter at have læst, at i kører afsted begge to - giver det stof til eftertanke. Så jeg får ubændig lyst at få manden med til Havet eller i Skoven. Jamen hvorfor er jeg dog aldrig selv kommet på den tanke...Tak for dit indlæg... det er dejligt at du fik lyst til at blogge om jeres oplevelse ♥...hils ...knus

Johanne sagde ...

Kære Conny - Det er rigtigt, billederne minder om sne....ved ikke, hvorfor de blev sådan. Men det gør jo heller ikke noget :-)
Jeg synes også, du skal afprøve mørket og stilheden om natten ved fjorden. Glæder mig til at høre om det :-)

Kære Hyggetrold. Vi bor længere fra Havet, end jeg kan gå alene, så jeg er afhængig af mandens kørsel. Men han vil også gerne :-)
Med eller uden mand eller hund...så føler man sig så lille derude i mørket. Prøv :-) Knus og hils.

billedmager sagde ...

Kære Mosekone!
Du har helt ret! Der er noget særligt ved at gå i mørket uden at man kan se byens lys. Det er en meget intens oplevelse, kan jeg forstille mig!

Johanne sagde ...

Kære Anita - Undskyld den sene besvarelse. Mørket og Havet var en intens oplevelse, som vi gerne gøre om og om igen. Knus til dig.