torsdag den 7. juni 2012

Ud i Verden



Så er det endelig blevet regnvejr eller i hvert fald noget, som ligner lidt. Og det gør heller ikke spor, for græsplænen er brun nu.
I dag drager jeg ud i Verden - eller i hvert fald længere ned ad vejen - for at besøge gamle bekendte.

Senere vil jeg pakke - ikke for at drage ud i den store Verden - men bare for at have en taske stående parat, hvis svigerdatteren finder på at føde.
Selvom hun først har termin om en måned, ved man jo ikke, hvornår vi to gamle styrter hurtigt afsted fra øen for at se til endnu en lille ny i familien. 
Hun går på orlov fra i dag af - og jeg pakker taske.
Det sidste er næsten som dengang, man skulle føde selv. Og alligevel ikke helt - for da havde man kun orlov efter fødslen, og ikke før. I 6 uger, såvidt jeg husker. Eller var det mon i 8? 
Uanset hvad, så er jeg godt tilfreds. Både med min dejlige svigerdatter - og at det ikke er mig, som skal hjælpe den lille nye pige ud i den store Verden. 
Jeg skal bare pakke en taske. 

11 kommentarer:

Kisser sagde ...

Uh, det bliver spændende.
Jeg havde orlov i '68 - 3 måneder FØR og 6 uger efter (og allernådigst 2 ugers ferie i forlængelse).
Jeg synes, det er noget af det bedste, der er sket på det område, at forældre har mulighed for at være sammen med deres nyfødte så længe.

Johanne sagde ...

Kære Kisser - Det er helt bestemt noget af det bedste, som er sket siden, vi fik børn.

Jeg kan ikke helt bestemt huske reglerne fra vores tid - og husker heller ikke de 3 måneder før. Husker bare, at da jeg fik første-fødte i 1969, da havde jeg smurt madpakken, fordi jeg troede, jeg skulle på arbejde - men kom altså til fødeklinikken i stedet for.

Og så husker jeg i 1972, da den anden kom, da blev jeg syg inden fødslen.
Og så disse sygedage trukket fra barselsdagene, efter man havde født. Jeg startede igen, da han var 3 uger gammel.
Måske har de 3 måneder noget at gøre med, hvor man var ansat?
Men jeg er ikke helt sikker.

Conny sagde ...

Kære Johanne
Her har vi lige haft både regn og torden og det er længe siden vi har fået så meget regn. Jeg forstå god du glæder dig til den lille ny skal komme til verden.
God weekend til dig og manden.

Lene sagde ...

Dejlige billeder fra dit smukke sted, og godt du er ovenpå igen. Det bliver en måned med spænding, det bliver skønt, når I kan hilse jeres nye familiemedlem velkommen :-)

Pia sagde ...

Godt du igen er på højkant, og det bliver spændende hvornår I skal på en lille udflugt :-)
Både i 1978 og 1983 havde jeg kun 3 mdr. barselsorlov regnet fra fødslen. Hvordan det så ud i 69 ved jeg ikke, da var jeg kun nået til konfirmationsalderen :-) men det har næppe været bedre betingelser, men dengang var der meget forskal på hvor og hvad man var ansat som. Meget har ændret sig, og det er vist godt nok i den fortravlede tid for småbørnsfamilier :-)

Johanne sagde ...

Kære Pia - Tusind tak :-)
Jeg mener også at kunne huske, det havde noget at gøre med, hvor man var ansat.
Og jeg havde vistnok 6 uger ialt. Så kunne man selv vælge, om det skulle være før eller efter ... eller fordelt. Men ialt - og så var det jo uheldigt at blive syg, inden man havde født :-)
Gudskelov, at der er sket ændringer siden.

Vores have sagde ...

Hej Johanne.
Det lyder spændende.
Jeg har været med til en fødsel.
For snart 11 år siden ( 13.12.01) var jeg med til at hjælpe en lille pige til verden ( et barnebarn).....en fantastisk oplevelse.
Ønsker dig en god week-end - håber at du har det bedre.
Knus Hanne Bente

Johanne sagde ...

Kære Conny - Vi havde en smule regn og torden i går aftes, men det er også alt, hvad det blev til. Men koldt er det :-)
Du ønskes fortsat hyggelige dage i sommerhuset og god weeekend, hvor du end er. Knus :-)

Kære Lene - Det gør det. Og selvom det er nr. 5 barnebarn, så er det på en eller anden måde som om, at det bliver mere og mere spændende fra gang til gang. Så lad der gerne komme flere :-) Fortsat god weekend til dig og landmanden.

Kære Hanne Bente - Hvor er du heldig :-) Det må have været fantastisk at opleve det fra sidelinien af :-)
God weekend, også til dig - jo tak, jeg har det fint igen.

May Anna sagde ...

Hej Johanne
Den gamle barselsorlov kan jeg ikke huske, måske fordi jeg var hjemmegående, da jeg fødte min datter i 1972. En ting husker jeg -dengang havde mændene ikke barselsorlov.

Kl.16.28 i fredags var jeg kort inde på din blog, hvor jeg straks så, at du havde nyt læsestof igang.Googlede bogen - og tjekkede derefter biblioteksbasen for at se, om den var hjemme. Det var den, og så kan det ellers nok være, det gik stærkt med at komme på ud af døren, da biblioteket lukker kl. 17. Er ca halvvejs i Kvinderne i Klithuset. Tak for inspirationen, nyder romanen
En god søndag aften til dig

Anette sagde ...

Det bliver da spændende også selvom det ikke er første barnebarn. det er vel lige spændende hver gang. Godt du er klar til at tage afsted :) God søndag aften. knus

Johanne sagde ...

Hej May Anna - Næ :-) at give mændene barselsorlov, var da en absurt tanke dengang :-) Børnene var kvindernes domæne alene.

Det glæder mig, du lægger mærke til det, når jeg ændrer mit læsestof i sidebaren. Jeg har ofte tænke på, om der i det hele taget er nogen, som lægger mærke til det. Så tak, fordi du siger det :-) så er det da ikke forgæves, og jeg orker ikke at skrive anmeldelse af alle de bøger, jeg læser.
"Kvinderne i Klithuset" er en rigtig god bog, som jeg også har nydt at læse. Man lærte jo hver enkelt kvinde godt at kende undervejs i læsningen. Jeg er færdig med bogen nu, men er ikke lige kommet i gang med andet.
Fortsat god læsning :-) Knus.

Hej Anette - Jeg er parat, og det beviser jo også, at det er spændende :-) Knus.