fredag den 15. juni 2012

Vanskelige høns


Det er en fin dag med tørvejr i dag. Jeg har været tidligt oppe. Lidt før kl. 6 sad jeg udenfor og lyttede til Gøgen, som var den eneste lyd, der kunne høres, udover småfuglene. Hønsene sov endnu. 

Men de der høns - de er altså blevet underlige. Når mørket har sænket sig over matriklen om aftenen, så bliver de stædigt udenfor. De vil absolut ikke længere gå ind på deres pinde i hønsehuset, men lægger sig i stedet for til at sove på jorden udenfor i hønsegården. Og tror mig, når jeg siger - at Manden og Konen har prøvet på at lokke dem ind på mange forskellige måder. På det punkt har vores fantasi været ufattelig stor. 
Nu gider vi ikke mere. Vi giver op, og lader dem blive ude. Så ka´ de selv være ude om det, ka´ de, hvis nu ....

Til gengæld lægger de mange æg. Efter jeg har givet væk til venner og bekendte, står jeg ofte tilbage med alt for mange æg. 
Så i de sidste par dage er der blevet lavet is, chokolademousse og æggepaté.
Ægge-tingene hober sig op i frysere, så vi må snart ud og købe en fryser mere.

10 kommentarer:

Fruen i Midten sagde ...

En skam, du bor så langt væk, ellers meldte jeg mig straks som mulig aftager af nogle af dine overskuds-æg. Tror, at æg af uartige høns må være ekstra gode ;-)

Anonym sagde ...

Kære Mosekone!
Jeg er nysgerrig!
Hvad er æggepaté?
VH
k-V

Finn Jensen sagde ...

Prøv at tænde en lampe inde i huset, og evt lidt foder derinde ved mørketid. Det kan ofte lokke dem derind.

Og husk så lige at det faktisk (indtil videre) er forbudt at forære sine æg væk. Vi er nogen der arbejder på at det bliver muligt, men indtil videre er det ikke tilladt at hverken sælge eller forære æg fra hobbyhøns...

Johanne sagde ...

Hej Frue :-) Du har sikkert ret i, at æg fra uartige høns smager godt. For det gør de i hvert fald.

Hej k-v - Æggepaté er pålæg. Min er lavet af smøreost neutral, rørt sammen med hakket hårdkogt æg, purløg, paprika salt og peber.

Hej Finn - Vi har skam prøvet med lamper og foder (og ekstra godt foder).
Siger du, at min veninde ikke må få et par æg med hjem, når hun kommer på besøg?
For jeg ved godt, at det er forbudt at sælge fra hobbylandbrug.
Tak for din kommentar.

Finn Jensen sagde ...

Ja, du må ikke forære dine æg væk!
Se dette svar fra fødevareministeren

http://www.ft.dk/samling/20111/spoergsmaal/S2543/index.htm#dok

Anonym sagde ...

Nååå,vi kalder det æggesalat. Jeg vidste ikke, at det kan fryses, så tak for tippet.
VH
K-V

Anonym sagde ...

Åh jeg ville gerne have friske æg, og is kunne vi da også spise. Det kan være vi skulle overveje en tur på øen, men foreløbig bliver det til Samsø gad vide om de også har friske æg. Hilsen fra Jægerspris

Johanne sagde ...

Kære Finn - Lad mig starte med at sige: - Hvorfor i alverden tror du, at jeg har så mange æg tilbage til mig selv?

Nå men - jeg har forhåbentlig ikke gjort noget forkert ved at give veninden en hjemmelavet æggepaté med hjem i stedet for. Hun blev nemlig begejstret for den, da hun var her.
Jeg vidste så ikke, at jeg ikke måtte give veninde eller nabo et æg til et blødkogt morgenæg. Måske skulle vi overveje at afskaffe nogle af hønsene. Tak for oplysningerne, som jeg vil tage til mig.

Kære K-V - Jeg fryser det i folieforme.

Kære Jer i Jægerspris - Når jeg læser ovenstående kommentar fra Finn, så kan jeg da godt blive i tvivl, om I må spise min is, hvis I kommer her. Men så køber vi bare noget fra Købmanden af i stedet for :-)
Hils på Samsø ... og måske ses vi igen en dag her. Foreløbig går vi jo og venter besked på en fødsel - og så er vi dem, der er smuttet. Knus herfra.

Anette sagde ...

Sikke dog en "forfærdelig" masse æg. Jeg anede heller ikke at man ikke må forære æg væk til bekendte men der kan man bare se. God lørdag aften. knus

Johanne sagde ...

Hej Anette - Ja, der kan man bare se, men så blev vi da så meget klogere :-)
Lørdag er snart slut nu .... så en god søndag til dig :-) Knus