torsdag den 15. september 2011

Duften af vinter


Hele huset dufter kraftigt af flæskesteg. Det har det gjort hele dagen igennem, for vi har spist varm mad tidligt. 
Sådan gør de fleste på landet, men vi gør det kun om vinteren. Og hvad er så mere nærliggende end at bruge valgdagen som skæringsdag til vinter-madplanen. Den spisetid passer iøvrigt også mig bedst, for jeg har flest kræfter at gøre godt med først på dagen, og skulle der blive nogen tilovers, kan de jo passende bruges til en spadseretur senere.
Først når det bliver forår igen, vil der nu atter blive lavet om på det, for til den tid skal jeg forhåbentlig tilbringe mere tid i haven. Bevares, der er stadigvæk en del, som skal gøres, men ikke i samme grad som til foråret.  
Så vi lægger altså ud med flæskesteg i september - ikke med valgflæsk - men med langtidsstegt flæskesteg med sovs, kartofler og rødkål.  

Imens stegen stod i ovnen i formiddags, var Manden og Konen på skolen for at stemme. To kryds på samme dag, skulle vi sætte. Her stemmes samtidig ja eller nej til, om øen skal være en del af en sydfynsk Nationalpark. Så det bliver dobbelt spændende her, og selvom man ikke kender resultatet endnu af hverken det ene eller det andet, kan man jo godt på alle måder prøve at gøre dagen til en festdag.    

3 kommentarer:

Helle K. sagde ...

Fra min barndom kender jeg godt skikken med at spise varm mad til middag, men jeg har aldrig selv praktiseret det, efter jeg er blevet voksen.
Vi har også sat krydset og nu skal vi i gang med valgaftenen foran skærmen.

Lene sagde ...

Da jeg var barn fik vi varm mad til middag om søndagen indtil min mor blev træt af børn, der sov helt til middag og ikke yndede varm mad som morgenmad ;-)
Her skinner solen, så jeg får sensommerkuller, så suppen der var planlagt, blev til ovnbagt æggekage :-)

Johanne sagde ...

Kære Helle - Jeg fik det ikke som barn...men har nydt det her på landet efter at børnene flyttede hjemmefra.
I ønskes en hyggelig valgaften :-)

Kære Lene - Jeg forstår din mor :-) Vi begyndte først med varm mad tidligt, efter at børnene er flyttet hjemmefra. Det er et af goderne ved at være pensionister uden hjemmeboende børn.
Og nu har vi lige gået en tur i sensommersolen og nydt den sene eftermiddag.
Det lyder ellers dejligt med æggekage :-) God appetit og god valgaften.