søndag den 4. september 2011

Efterårsmelankoli


September måned har taget rigtig godt imod os, selvom der hviler en underlig tungsindighed over denne første søndag i måneden.   
Hestene er blevet hentet hjem fra marken bagved, og kun vadestedet står tilbage for at minde os om en regnfuld sommer.  Vejens mest beboede sommerhus blev forladt i dag. Det eneste af sommerhusene, som er befolket hele sommeren igennem, er nu lukket og slukket for denne sæson. Ejerne er på hjem til Californien, hvor de lever resten af året.  Lyden fra høstmaskinerne er pludselig standset, og det virker som om, de nåede hvad de skulle, inden regnen vender tilbage hen under aften. Landmændene har virkelig kæmpet en brav kamp imod tiden. Husbond har kæmpet med græsset, og jeg har taget sidste livtag med et par af blomsterbedene. Drivhuset er blevet ryddet for gamle blomster, som alligevel ikke blev vandet. Det blev heller ikke til så mange tomater og agurker i år, som jeg kunne have ønsket mig – men måske til næste år. Og heldigvis kan man jo stadigvæk have glæde af stedet til en kaffepause. 
Det er efterår, det bliver tidligt mørkt, og jeg går rundt i mit lille hus og tænder mine lamper tidligere og tidligere. Jeg kan høre, at det tordner langt væk fra, og det må siges at passe til stemningen lige nu. Sådan er det hvert eneste år en dag i september måned. - Selvom jeg hverken har snakket meget med heste eller sommerhusejere i løbet af sommeren..... så føles det alligevel som om, vi er blevet forladt. Underlig stemning.

4 kommentarer:

Madame sagde ...

Selv om vi er i september, og dagene er blevet kortere, har jeg alligevel en stille glæde indeni over, at vi bor i et land med fire årstider. Jeg kunne ikke bo i et land med tropisk klima. I går var det 25 grader, og hvis vi er heldige, kan vi have nogle dejlige og lune dage i både september og oktober. Men ja, du har ret - man kan tydeligt mærke, hvad vej året går.

Klem til dig, Johanne!

Johanne sagde ...

Madame - Jamen, du har da ret, jeg er også glad for de skiftende årstider. Det er jo bl.a. dem, som får os til at sætte pris på sommeren. Årets gang føles blot endnu stærkere, når man bor i et sommerhusområde. Men det må du da også kunne mærke? Klem :-) Og ha´ en dejlig mandag.

billedmager sagde ...

Hej Johanne/Mosekonen!
Åh, hvor det rart at læse om dine oplevelser igen. Det er efterår og vi har hver vores gøremål andre steder end i sommerlandet. Det var godt at klikkede på din gamle blog og fandt ud af du var hoppet over på en ny!
Jeg har på grund af midlertidigt været optaget alt andet end min blog. Derfor er der noget som jeg ikke fik fanget. Men pyt med det!

Johanne sagde ...

Hej Anita :-) Ja da...pyt med det - nu er vi her, og det er jeg glad for. Tak for din tilbagemelding. Knus.