lørdag den 4. februar 2012

Og så kom vinteren...



Det er meget meget koldt. Og smukt.
Ned til 18 grader - det var, hvad der mødte os tidligt i morges. Jeg gemte mig under dynen, indtil brændeovnen var blevet tændt godt op, og stuen blevet nogenlunde varm.
Men det værste var næsten, at vi kom op til vandrør, som var frosset til på loftet. Intet koldt vand i badeværelset og kun en tynd stråle vand i køkkenet. Så Mand og Kone måtte i gang med at kravle rundt oppe på kvisten, udstyret med min hårtørre for at tø rørene op, samt en smule efter-isolering, som husbond lagde pænt omkring bagefter. 
Jow...sommeren er skøn, men vinteren kan bestemt også have sin helt egen charme!

Og imens jeg ventede på, at den sidste isolering skulle virke på vandet i det "rigtige" badeværelse, kunne jeg heldigvis få mit morgenbad ude i vaskerummet. Som ikke er et rigtigt vaskerum, men nærmere et slags ekstra badeværelse. Her kunne jeg endda nyde de smukke isblomster på vinduet, imens jeg stod under bruseren. De var fuldstændig lige så smukke, som dem vi havde i lejligheden, hvor jeg boede som barn. Dengang kunne jeg bruge en hel søndag på at skrabe isen af vinduerne bare for at komme til at se ud i gården igen. Og gården var bestemt ikke noget smukt syn, så er udsigten her da noget helt andet. Derfor kom der ikke et eneste ondt ord fra mig af i dag. Brrr.....         

4 kommentarer:

Hyggetrold sagde ...

Kære Mosekone :). Ih,hvor smukke billeder du har fået taget, af landskabet og isblomsterne:). Det var jo godt i fik vand i rørerne igen, sån´ ved fælles hjælp. Kommer lige i tanke om Poul Krebs´"Der er noget ved alting".Jeg er begyndt på en mail, men den blev ikke færdig, så det bliver nok ikke en søndagsmail, som tiltænkt. Og i så fald, så bliver det jo nok en meget sen en`af slagsen. Knus og hils :)og varme tanker i en kold tid :)

Nina sagde ...

Kære Johanne, I har det koldere end os - vi må nøjes med 12 graders frost :o) Men smukt er det sandelig, selvom det er lidt besværligt, når rørene fryser. Godt I fik det klaret :o)

Johanne sagde ...

Kære Hyggetrold - Ja, sån´ ved fælles hjælp så gik det jo også :-) Og i dag, søndag, er det heldigvis ikke nær så koldt som i går. Her lytter vi også stadigvæk til Poul Krebs :-) Knus og hils tilbage.

Kære Nina - Det er jo fornøjelsen ved sådan et gammelt hus som vores :-) Dejligt - men af og til bøvlet :-) Og anstrengelserne kostede da også Svend et par timer med smerter i nat i stuen. Men skidt pyt..vi fik vand og har det endnu :-)

Anette sagde ...

Smukke snebilleder. Det må være pragtfuldt med en brændeovn. Tusind tak for din søde kommentar forleden dag. Knus og god søndag aften.