torsdag den 2. februar 2012

Kyndelmisse



Selvom Solen skinner, så er det koldt udenfor. Min morgen var lys, da jeg vågnede, og jeg kommer straks i tanke om, at det er Kyndelmisse i dag. Iflg. folketroen, skal man i dag kunne se tegn på forårets komme. 
Jeg kommer også i tanke om, at dengang drengene cyklede ned til skolebussen lidt i 7 om morgenen, da var det netop den 2.februar, at jeg for første gang begyndte at mumle noget om, at de snart ikke længere behøvede bruge cykellygte. Når de cyklede af sted om morgenen, gik jeg altid med ud. Både for at se dem komme godt af sted, men også for at give mig selv en del af den friske morgenluft.   
Kyndelmissen er en mærkedag fra dengang danskerne levede på landet. Fra gammel tid siges det, at den 2.februar er den koldeste dag på året. Da skulle man gerne have halvdelen af sit vinterforråd tilbage.
Man siger, at hvis blæsten på Kyndelmissedag er så stærk, at 18 kællinger ikke kan holde fast på den 19., så bliver det tidligt forår.
Hvis det sner, så kommer våren tidligt,
og hvis lærken høres første gang på denne dag, bliver det tidligt forår.
Det er de spådomme, som handler om foråret, jeg husker bedst, men der er selvfølgelig også mange andre varsler. Iøvrigt er jeg af den opfattelse, at den gamle folketro giver en stabil form for åndelig virkelighed, der minder os om, at hver sæson er en del af naturens kredsløb. Og vi mennesker er bare en lille del af det hele, som intet kan stille op imod naturen. Og under alle omstændigheder må det i hvert fald her på matriklen konstateres, at hønsene er begyndt at lægge æg igen, og at man nu kan høre småfugle synge i morgenstunden. Vi har ikke halvdelen af brændet tilbage her, men vi ved heldigvis, hvor vi kan hente mere. For det kan da godt være, at vi har mange dage med kulde tilgode endnu - men lyset er i hvert fald godt på vej tilbage.

4 kommentarer:

Helle K. sagde ...

Hvor er det dejligt, at våren kommer tidligt :) her har der nemlig været snevejr i dag.

Johanne sagde ...

Helle - Det er til gengæld ikke meget sne, vi har fået her. Jeg skynder mig at sende dig en bunke forårstanker, for vi to er utålmodige :-)

May Anna sagde ...

Herligt indlæg. Mange af de gamle vejrvarsler er der vist ikke mange, som kender i dag. Jeg er født og opvokset på landet,og hørte tit om de gamle varsler af min far.
Dagene længes, og vinteren strenges. De lave temperaturer vi har nu, håber jeg, vi får glæde af til sommer, de sørger for at dræbe noget af det kryb, vi ellers kan komme til at plages med.
En god weekend til dig

Johanne sagde ...

Kære May Anna - Det er rigtigt...jeg mindes et år, hvor der slet ikke kom frostgrader. Den følgende sommer blev danskerne syge på stribe af influenza o.lign.
Du ønskes også en god weekend.