mandag den 10. december 2012

Julefred






 
Jeg er her endnu. Har bare ikke haft tid til at skrive på bloggen, fordi julen står lige udenfor og banker på min hoveddør.
I går fik vi sne for første gang i år, men til gengæld er det meste smeltet væk i dag. I morges vågnede jeg ved lyden af Vinden, der susede udenfor. Det udendørs juletræ står i dag med sin tændte lyskæde og rokker fra side til side. Men inde i huset er der varmt og godt at være, og jeg priser mig lykkelig for den nye varmepumpe. Hukommelsen er godt klar over, hvor koldt her ellers ville have været i køkkenet på sådan en dag som i dag. Vinden arriverer direkte ned fra de åbne marker overfor, kun for at ramme ind imod køkkensiden på det lille hus. Den allerførste vinter, hvor vi boede her, måtte vi sætte plastic indvendigt for vinduerne, og alligevel sneg blæsten sig igennem hver eneste sprække på muren og gennem de gamle vinduer, således at ens hår næsten løftede sig fra hovedet. Men nu 18 år efter - er her både andre vinduer, isolering i væggen samt en varmepumpe. Det er ren luksus.
 
Men tilbage til julen.
Den sidste and ligger i fryseren. Jeg har bagt flere æbleskiver, og der er blevet bagt endnu et hold småkager. Julerengøringen stopper først, når jeg selv siger stop, og det er ved at være tæt på. Jeg har kogt kyllinger til julefrokostens tarteletsovs, og kødet ligger parat i den store fryser. Der er ved at være fyldt op i boksen, så i denne tid spiser vi helst noget, som fylder meget. Ville også gerne have plads til brød og boller.
De fleste julegaver blev klaret over nettet - de sidste bliver købt lokalt. I år har julen været sat i system. Og det hjælper mig helt bestemt igennem en tid på året, hvor jeg normalt er meget træt.
Til gengæld levner december måned ikke særdeles meget energi til at fotografere og skrive. Men jeg håber og tror da stadigvæk på, at jeg også snart magter at kommentere lidt hos Jer andre igen. 
 
I skrivende stund sidder jeg altså ved spisebordet i køkkenet. Husbond gik i seng igen med hovedpine, og jeg benytter lejligheden til at skrive. Kaffen og ostemaden står ved siden af mig, og jeg befinder mig selv i en tilstand af glæde og fred.    

11 kommentarer:

Fruen i Midten sagde ...

Det er jo dejlige fremskridt, at du kan sidde i køkkenet og skrive uden at dø af kulde :-) Her har det også sneet, og det er bestemt ikke forsvundet igen. Nettet er en skøn ting, også når der skal købes julegaver. Så kan man sidde der i fred og ro i stedet for at stresse rundt i julemylderet.

Johanne sagde ...

Fruen - Helt bestemt :-)
Jeg elsker varme og hader menneskemylder.
En god dag til dig.

Rejen sagde ...

Dejligt at du ikke skal have skidragt på for at opholde dig i køkkenet og du er da nået langt med dine juleforberedelser. Jeg fik klaret mine julegaver i dag, det gik hurtigt, et par timer så var det gjort. ;-D

Johanne sagde ...

Rejen - Smiler...ja ikke, jeg kan skære salat ud uden at behøve vanter på :-)
Julegaver på et par timer ...det kunne jeg godt bruge.
Knus og mere til lykke til dig.

anette sagde ...

Nethandel er fantastisk :) Godt i fik den nye varmepumpe. Det oser vist af julehygge hos jer. knus

Johanne sagde ...

Go´ morgen Anette - Vi hygger os med julen i år. Til gengæld for de sidste par år, der gik helt i vasken.
Knus til dig.

Anonym sagde ...

Johanne du er en knag jeg er imponeret og misundelig, idet jeg er meget hæmmet i min normalt flittige hverdag idet jeg er faldet i det glatte føre, og har fået en revne i knæet, hvilket indebærer skinne på i 6 uger!
kh Marianne

Anonym sagde ...

Dejligt med alle aktiviteterne. Og masser af kager, mad m.v. det luner alt sammen i dette herrens vejr. Godt at "se konen og manden forleden". Jeg har bagt kager med familien og derefter kogt de skønneste klejner - ingen jul uden dem. Så må vi se om jeg kan lade dem være i fred, de er så tillokkende. Var til dejlig frokost i dag, transporttiden var dog lidt lang ud. Alligevel var jeg heldig slap uden om da DSB ikke kørte flere timer i eftermiddags. Dern sidste julegave er bestilt på nettet, det er bare så dejligt med det net. Så kan jeg koncentrere mig om julemaden.
Nu kalder sengen vist efter en dejlig dag med veninderne.
Knus Lis

Johanne sagde ...

Kære Marianne - Åh nej, stakkels dig. Det er smadder frustrerende for et ellers flittigt menneske at være sat ud på et sidespor. Det er synd for dig.
God bedring og et stort knus til dig.

Kære Lis.
Velkommen på bloggen til dig :-) Det var da ikke så svært, vel :-)

Hvis nu - vi havde boet nærmere hinanden, så ville jeg hellere end gerne have byttet nogle småkager med klejner. For jeg bager aldrig klejner selv.
Tænkte godt på dig, da vi hørte om DSB. Thomas var f.eks. 5 timer om at komme hjem i går fra Frederiksværk til Valby.
Ønsker dig en dejlig onsdag, og takker for kommentaren.
Knus herfra.

conny sagde ...

Jeg er kommet i julehumør efter at have set på dine skønne billeder og læst om dine juleforberedelser. Dine æbleskiver ser vildt dejlige ud.

Johanne sagde ...

Kære Conny - Julehumøret klarer du vist fint selv :-) Så skal vi ikke bare sige, at vi inspirerer hinanden, men tusind tak for dine fine ord.
Knus.