onsdag den 19. december 2012

Vintersolhverv




Jeg har tandpine...eller rettere sagt, så har jeg det ikke alligevel. Det er min medicin, der generer mit tandkød, lige så snart det bliver koldt udenfor. Men det føles altså som tandpine i hele den ene side af munden, og den eneste kur er at blive inde i varmen.
 
Selvom jeg efterhånden også er ved at være godt gammeldags træt, så lykkedes det mig alligevel at få lavet dekorationer i formiddags. Ikke fordi jeg behøvede - men fordi jeg faktisk godt kan lide at lave dem.
Og så ikke flere julerier nu. For i morgen vil jeg bare slappe af og pleje mig selv, inden de to yngste kommer på fredag.
På fredag er det også Vintersolhverv.
Det er årets korteste dag. Der er noget magisk over datoen, som er den sidste dag i mayaernes kalender. Normalt plejer Manden og Konen at fejre dagen ved at tænde bål i haven, men jeg tror nok, vi springer over i år og bliver inde i varmen med Konens ømme tænder.  
Det vigtigste er jo også bare at være opmærksom på, at det er lysets dag, og at dagene herefter igen bliver længere.
Lyset vender langsomt tilbage, og jeg glæder mig grænseløst til mere lys.
Jeg glæder mig til fuglestemmer og de første grønne spirer.
Jeg glæder mig til at komme mere ud, og jeg glæder mig til alt andet end tandpine og det tunge og kolde vejr, som det har været i dag.



 

13 kommentarer:

Rejen sagde ...

Øv sikke noget med tandpine pga af medicin, vi håber på varmere vejr..Det er dejligt at lyset snart begynder at vende tilbage det bliver dejligt..;-D

Karin Grøn sagde ...

Uf tandpine og ørepine er noget af det værste man kan have. Det er ligesom lidt for tæt på hvor man tænker. Du må have strikket dig et vinterskæg, så du ikke bliver så kold. Du kan finde opskriften her
http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=875&lang=dk

Fruen i Midten sagde ...

v, det var da en træls bivirkning :-( Flotte juledekorationer. Er det birkeskiver, de står på? Ja, vintersolhverv, det er lidt specielt. Og selv om det er mørkt, mørkt, kan jeg bedre lide vinterudgaven end sommerudgaven. Fordi om vinteren vender det mod mere lys, mens det om sommeren vender mod mindre. Hav en god hyggedag i morgen :-)

May Anna sagde ...

ÅH,stakkels dig - føler med dig.
Jeg døjer også med tandkødet p. gr. a. en bindevævssygdom. Det er irriterende, men har lært at leve med det, og tager ligesom dig mine forholdsregler.
Dine juledekorationer er meget smukke-tænker, at det er din mand, der har savet bunden til

Anonym sagde ...

Kære du. Ja jeg må sandelig sige du har fået gjort noget ved julen. Det tyder jo så også på et vist overskud trods alt. Dejligt. Det hjælper nok også at tænke på de dejlige besøg i får, det kan nogen gange speede en op.
Forstår du trænger til en hviledag inden det hele går løs.
Tandpine er noget skidt, så bliv du inde i varmen, så må manden klare det udendørs.
Jeg har det som du - glæder mig vildt til lyset vender tilbage, føler mig totalt lukket inde i dette mørke. Godt det vender i morgen, det ser jeg frem til.
Knus herfra Lis

Johanne sagde ...

Rejen - Det bliver helt sikkert dejligt :-) Jeg glæder mig i hvert fald meget.

Karin - Og der fik du mig i hvert fald til at grine :-) Tak for opskriften, men jeg tror, at jeg nøjes med at vikle mit store tørklæde omkring ansigtet, så kun øjnene er frie. Men tak for din betænksomhed :-)

Fruen - Ja, Det er birkeskiver, og de her 2 har ligget og ventet i 4 år for at blive tørre.
Kan godt se pointen i dine tanker om sommer og vinter :-)
Også en god dag til dig.

May Anna - Jeg husker godt, at du har skrevet om det engang og jeg skrev mig det bag øret, fordi jeg kender til det.
Ja - det er manden, som har savet birkebundene til.
Et medfølende knus til dig.




Johanne sagde ...

Kære Lis - Du overhalede mig lige indenom :-)
Jeg har det virkelig meget bedre i år end i de mange foregående. Ved ikke hvorfor.
Og manden - ham hunser jeg altid rundt med :-) Han vil det jo selv :-)
Havde godt på fornemmelsen du heller ikke bryder dig om mørket - IH, hvor vi glæder os.
I år har det dog hjulpet mig lidt, at jeg har magtet at arbejde mig igennem dagene i stedet for at sidde sygdomsramt hen.
Ha´ en dejlig torsdag - trods alt.
Knus herfra.

Anonym sagde ...

Hej I to dejlige mennesker

Det er dejligt at høre at I har haft overskud til at jule lidt i år selv om I har den del sygdom at slogs med men det hjælper også at arbejde sig ud af mørket. Jeg kan heller ikke lide det og glæder mig allerede til foråret Vi tager til Thailand den 6. jan og bliver væk 1 måned lyset får vi ikke men sol og varme er også godt. I må have en rigtig god jul alle sammen hils dem vi kender. Knus Kisser

anette sagde ...

Hvor er det træls med smerterne. Håber det går over hvis du holder dig inde i varmen.
Jeg glæder mig også meget til det går den anden vej og aftenerne bliver lyse - men der er lang tid til endnu :) Men det går den rigtige vej. Knus og god bedring og god aften.

Johanne sagde ...

Hej Kisser - Hvis I er heldige, er det måske forår her, når I så kommer hjem igen. Dejligt :-)
Også en god jul til Jer. Knus

Hej Anette - Tja, der er lang vej endnu - men vi må jo prøve at se det positive. Ved godt at du også kæmper.
Nu holder jeg mig i hvert fald inde julen over...og nu har jeg jo også fået bedre varme i huset. Det hjælper.
Tak, og knus tilbage til dig.

Anonym sagde ...

Jeg føler med dig kære Johanne, jeg har også mange smerter i mit tandkød, og det bliver forværret af kulde, jeg ved ikke, hvad det er jeg ikke kan tåle.
Min datter har været her og hente and, grøntsager, andefond, svedsker og æbler samt madlavningsfløde. Hun tør simpelthen ikke lade os 2 gamle gå og bøvle med tung bradepande osv.. Ja så er det første gang i over 50 år jeg ikke har stegt juleand.
Jeg ærgrer mig, men som hun siger, at da hun nu er 60 år, må hun vise mig, at hun kan løfte arven.
Kærlige knus Marianne
ps. jeg var til kontrol igår, og knæet vokser pænt sammen.

Johanne sagde ...

Kære Marianne. Helt ærligt...så kan jeg ikke helt lade være med at misunde dig lidt, at du slipper for madlavningen. IKKE fordi jeg ikke vil (tværtimod), men fordi jeg næsten ikke orker længere med min kroniske sygdom.
Ville ønske at jeg havde en familie i nærheden, som kunne overtage opgaven, men de 2 yngste er ikke gamle nok endnu og de andre for langt væk.
Ved godt, at du og jeg helst vil...men det kan altså også blive for udmattende. Så nyd det og glæd dig over din søde datter. Du har helt sikkert gjort, hvad du skal.
Dejligt at høre, knæet vokser sammen som det skal.
Glædelig jul til dig og din familie og knus herfra.

(og nu kan jeg altså ikke lade være med at spørge, om du selv har en blog? for jeg ved ikke rigtigt, hvem du er) :-)

Anonym sagde ...

Kære Johanne.
Nej jeg har ikke nogen blog selv, men jeg nogle få yndlingsblogge, som jeg lige må forbi engang imellem.
Jeg er så imponeret over, hvor velskrevne og vedkommende Jeres bloggs er, og jeg ved, at jeg ikke ville kunne fange nogens opmærksomhed, men jeg synes, at det er hyggeligt at kommentere.
Kærlig hilsen Marianne