mandag den 31. december 2012

GODT NYTÅR - og hvad 2012 bragte



Så er Manden og Konen atter alene i hytten.
Efter 10 dage med mennesker i huset, så føles her pludselig stille. Nisserne er gået i skjul, og børn og svigerbørn er nu rejst hjem. Og selvom juledagene har givet kludder i de daglige kendte rutiner, så har de alligevel været et dejligt glimt af lys og farver. Men nu er her stille ....

Jeg startede i går med haven. Tog kameraet omkring halsen og genoptog min daglige havevandring.
Og imens jeg gik rundt der og ledte efter lydene, der så pludseligt var forsvundet, så tænkte jeg over, hvad jeg skulle skrive på bloggen om det gamle og det nye år.  
Hvordan det kommende år bliver er jo umuligt at spå om.
"Først når vi er ved enden af historien, ved vi mere, end vi ved nu". Således begynder H.C.Andersens eventyr om "Snedronningen", og det kan man vel også sige, når et nyt år starter. 

Derimod ved jeg nu, at 2012 blev det år, hvor vi mistede børnenes farfar. 
Men det blev også året, hvor vores femte barnebarn blev født.
Det har været et år, hvor jeg dagligt som mor har kunnet gå og glæde mig over mine voksne børns egen trygge tilværelse. Deres lykke, sundhed og de valg, som de selv har taget. Og det er der selvfølgelig en hel speciel grund til, idet jeg for snart 20 år siden fik fortalt på sygehuset, at jeg aldrig ville komme til at opleve at se mine børn blive voksne.
Netop derfor må det altid med i mine betragtninger, når jeg ved årsskiftet ser tilbage.

År efter år er der selvfølgelig sket ændringer i Mandens og Konens eget liv, men i 2012 har der ikke været de helt store.
Der har været lidt med helbredet, og det har været medvirkende årsag til, at man har lært at lade tingene tage den tid, som de behøver. Men det er vel ikke så galt.
Der har været tanker oppe om at flytte i senior-boliger, men de tanker satte kommunen brat en stopper for ved at bremse for byggeriet.
Til gengæld blev det så det år, hvor vi faldt til ro med tanken om at blive boende i huset længe endnu, og derfor kunne begynde at se fremad igen imod den tredje alders glæder her. Vi nedlagde den ellers højt elskede køkkenhave, fjernede et par af bedene, lukkede 1.salen af til daglig, og fik bedre varmefordeling i huset.
Alt i alt kan jeg kun sige, at 2012 har været et godt år.

Når jeg så kigger frem imod 2013, så ønsker jeg fred, sundhed, lykke, kreativitet, visdom og samvær.
Men samtidig har jeg en stille bøn om, at vi allesammen vil kunne magte at være os selv. I en verden, hvor pænheden og de små hvide løgne alt for ofte dækker over en følelse af utilstrækkelighed, har jeg et meget stort ønske om, at vi kan stå ved os selv. At nøgleordene må blive ærlighed og medmenneskelighed. 
Det var, hvad jeg gik og tænkte ved min tur rundt i decemberhaven.  

Mine læsere ønskes et rigtigt godt nytår. Både dem jeg kender, og dem jeg ikke kender, ønskes et lykkeligt nyt år.  At få lov til at være en del af denne blog-verden, det giver helt bestemt et ekstra spark. Alle Jeres egne gode indlæg giver inspiration til en tur rundt i haven eller bare det at gå en tur. Til at læse en bog, lære at hækle, strikke en strømpe eller bage en kage. Og tusind tak for det.
GODT NYTÅR.






   
 
   

16 kommentarer:

Min hverdag som pensionist sagde ...

Også rigtig GODT NYTÅR til dig og dine, kære Johanne.

Jeg læste med stor glæde dit dejlig varme indlæg her på årets sidste dag, og kunne afgjort ikke ha' ønsket det bedre for det nye år.

Håber 2013 må blive ræcis som du håber og ønsker.

Varme hilsener fra
Majbrit

Johanne sagde ...

Tja...kære Majbrit. Du ved jo, hvad jeg mener :-) Og det var nok meget godt at gå rundt i haven og filosofere lidt :-)
Varme hilsener tilbage til dig.

Kisser sagde ...

Godt nytår til dig og dine her fra Køge.
Tak for dine gode indlæg.
Varme nytårshilsner

billedmager sagde ...

Kære Johanne.
Tak for din hilsen på min blog og dit kloge indlæg her. Jeg har det godt og ved godt mod. Min ene datter vil sætte den næste generation i verden til sommer. det bliver dejligt at kunne kalde sig mormor for første gang. Du og din ønskes også et rigt godt nytår.
Knus Anita

anette sagde ...

Hvor er det dejligt at læse din opsummering af år 2012. Jeg glæder mig altid over dine indlæg. Det er skønt at høre om jeres ændringer af huset så i kan blive boende dig. Jeg vil ønske dig og din gemal et fantastisk nytår. Knus

Pia sagde ...

Ja, nu kender jeg jo en stor del af din historie, og jeg er dybt imponeret over den måde du/I takler livet på. Jeg håber af hele mit hjerte, at året 2013 bliver mindst lige så godt som dette år. Det var rigtigt hyggeligt at møde jer i sommers, det er altid noget andet at få sat ansigt og stemme på ;-)
Allan sidder her ved siden af og synger: "hils fra mig derhjemme" rigtigt godt og lykkebringende nytår til manden og konen :-)

Hanne sagde ...

Godt nytår til dig. Jeg har her på årets første morgen "fundet" dig og jeg glæder mig til at følge dig i det nye år

Johanne sagde ...

Kære Kisser. Tusind tak til dig og i hjertelig lige måde. Varme hilsener tilbage.

Anita - Det er godt at høre :-)
Tak til dig og i lige måde, skønt at du skal være mormor til sommer.
Knus.

Anette - Tak og i lige måde. For jeg glæder mig sandelig også over indlæggene på din blog, og det er jo ekstra hyggeligt, når man har fuldt med længe.
Du, gemalen og Kenzo ønskes også et dejligt 2013 - med tak for dine søde kommentarer her på bloggen i det forgangne år.
Knus.

Pia -Tak for dine ord og tanker. Tja....livet er vel, hvad man gør det til under de givne omstændigheder. Men jeg kan da godt betro dig, at det ikke altid er lige nemt. For angsten sidder jo og lurer.... Og det er du sikkert klar over :-)
Ja, vel er det noget andet at få sat ansigter og stemmer på, og det var dejligt, at I gad se forbi os.
Hils Allan mange gange - og jeg skulle også hilse fra Manden her og ønske Jer et godt nytår.
Tusind tak for dine søde ord.
Knus.

Kære Hanne - Velkommen her til bloggen, det er altid dejligt med nye læsere.
Tak for din kommentar og et godt og lykkeligt nytår til dig.

Rejen sagde ...

Du og manden ønskes et godt nytår, og jo der er mange ting at glædes over når man sidder og for tænkt tilbage..Vi ses i de nye år..;-D

Fruen i Midten sagde ...

Også godt nytår herfra. I ønskes et dejligt 2013. Dejligt at læse, at I er tilfredse med 2012, selvom der var ikke kun var ups men også downs. Hvad er egentlig status med din husbonds øjne?

Johanne sagde ...

Rejen - Tusind tak :-) Når man ser det hele sådan lidt foroven, kan man godt finde det positive :-)
Vi ses...nemlig :-))
Knus

Fruen - Tusind tak :-) Status med husbonds øjne er, at de stadigvæk ikke har fundet hverken årsag eller evt. behandling. Vi venter stadigvæk på svar på de sidste blodprøver.
Han har stadigvæk sit kørekort....med en anmodning om kun at køre her på øen og ikke i mørke.
Tak for din interesse og knus til dig.

Madame sagde ...

Og et rigtig godt nyår også til dig! Det var dejligt at læse om dit 2012.

conny sagde ...

Godt Nytår tilbage til dig og Manden. Jeg hæftede mig især ved den ene sætning "Alt i alt kan jeg kun sige, at 2012 har været et godt år."
Det var skønt at læse.
Jeg vil glæde mig til at besøge din blog i 2013 og nyde dine billeder og dine betragtninger over livet.

Johanne sagde ...

Madame - Nu lykkedes det :-) håber at jeg kan gentage manøvren igen hos dig :-)
Tak, og et godt nytår herfra.

Conny - Tusind tak :-) Vi bør ikke klage over 2012 - alternativerne kunne have været langt værre. Og det skal man forstå at værdsætte.
Også et godt nytår til dig.

Anonym sagde ...

Også godt nytår til jer begge.
Ja, livsbetragtninger er nok noget, som hører alder til.Måske har man mere tid til at tænke over tingene.
Det er dejligt, I har haft gode dage med familien, men sikkert også godt med hverdagen igen. Det synes jeg i hvert fald. Når først man er ovre nytåret, så er vi igen på den gode side af året, forventningens glæde over de små blomster, som faktisk allerede tittede frem før jul, og det dejlige lys som øges hver dag. Det er en dejlig tid vi går i møde, blomster, havearbejde (selv om man ikke altid synes det er det bare sjov) så betyder det længere og lysere dage. Hils manden!!
Knus Lis

Johanne sagde ...

Kære Lis - Også et godt nytår til dig. Håber du er kommet rimeligt igennem nytåret.
Jeg tror, det er noget med alder...man får et behov for at se tilbage :-)
Ja, det er en dejlig tid, vi går i møde, og nu kan det ikke gå hurtigt nok.
Som du måske har læst, har jeg problemer med at få sat billeder ind på bloggen, så jeg kan ikke engang vise dig mine forsythiagrene :-)
Skulle hilse mange gange tilbage, og tak til dig for kommentaren.
Knus herfra.