tirsdag den 16. juli 2013

Moder-tanker og drivhus




Ja - så er Manden og Konen lige alene igen et par dage, før næstældste vender tilbage til barndomshjemmet for endnu en lille visit.

Det glæder bare mit moderhjerte SÅ meget, at de unge mennesker, som er opvokset her på øen, de stadigvæk samles flere gange om året.
Uanset hvor i landet, de nu hver især har slået sig ned. Fundet bolig, er under uddannelse og evt. har stiftet familie - så holder man stadigvæk kontakten ved lige. Man holder stadigvæk "øje" med hinanden på afstand, og nyder de stunder, hvor man mødes over fælles interesser. Fuldstændig som det var, da man endnu boede hjemme i det lille ø-samfund.
Jeg tror virkelig på, at dette sammenhold vil vare ved lige indtil de alle sammen er blevet gråhårede... og deres egne børn for længst er flyttet hjemmefra.
Vi har alle brug for en relation. Og det kunne jeg skrive meget mere om, men foretrækker at vende tilbage til emnet en anden dag. For det var egentlig slet ikke det, jeg ville skrive om, da jeg satte mig.
....

Lige i øjeblikket sker der ting og sager i drivhuset. Og så er det jo svært at lade være med at fotografere og sætte billeder ind på bloggen.
Derfor bliver jeg åbenbart ved med at sætte stikket i kontakten igen, selvom det egentlig var min helt alvorlige mening at holde en meget lang sommer-blogpause.
Men man har jo en mening, indtil man blogger en ny!

Egentlig troede vi, det var ganske almindelig agurker, der tidligt blev sat nede i drivhuset. Men det viste sig at blive til små skoleagurker. Kan godt huske nu, at begge dele stod imellem hinanden i butikken, så vi er sikkert kommet til at tage de forkerte. Men skidt med det -  for de smager også godt. Og alle de mange, som vi ikke kan nå at spise nu, de kan også skæres i skiver og gemmes i fryseren til agurkesalat til vinter. Fuldstændig som med almindelige agurker.
Desuden tager jeg små søde sherry-tomater og peberfrugter ind. Alt sammen vellykket og i store mængder. 
Det skønne vejr bliver nydt i pauserne imellem hus- og havearbejdet.
Udsigten er ikke helt, som den har været de andre år. For der plejer at gå 2 heste på marken bagved haven. Men i år går der hele 3 store flotte heste. Husbond har lovet at sørge for, at de får vand hver dag. Hvilket er en opgave som også han har meget stor glæde af.






   


8 kommentarer:

Randi B. Jensen sagde ...

Bare det var mine tomater - de er ikke modne endnu - jo 1 sherrytomat var der igår, den røg lige ind i min mund :)

Johanne sagde ...

Randi - Det er mærkeligt så stor forskel der kan være på, hvornår tomaterne modner. Jeg synes også, at vores er tidlige i år. Agurkerne plejer da at være næsten færdige, inden tomaterne bliver røde. Men - altså ikke i år.
Glæd dig til dine :-)

conny sagde ...

Et sjovt billede med de tre heste :-)
Mht. sammenholdet mellem de unge fra øen også efter fraflytningen, monstro det simpelthen skyldes, at de kommer fra en ø, som det ikke er helt let at komme til og fra?

Rejen sagde ...

Dejligt at de unge stadig har et sammenhold, og skønne heste I har at kigge på. ;-D

Johanne sagde ...

Conny - Jeg synes også selv om billedet med hestene :-)
Tak.
Selvfølgelig er det meget anderledes, når man kommer fra en ø. De unge er vokset op med at passe på hinanden. Meget er så anderledes på en ø.

Rejen - Vi nyder også hestene, som kan ses fra terrassen af.

Anette sagde ...

Dejligt med godt sammenhold i familien - det betyder alt synes jeg :) Skønt med hjemmedyrkede tomater og agurker

Ellen sagde ...

Det er så dejligt, når børnene godt gider at komme hjem, selv om det måske er lidt besværligt med den lange rejse.
Og så er det jo også skønt med et godt drivhusudbytte :-) - jeg er blevet helt bidt af chili, men har da en enkelt tomatplante - som er ved at tage magten fra mig :-)

Johanne sagde ...

Anette - Det er rigtigt :-)
Intet kan slå det hjemmedyrkede. Så vi nyder drivhuset.

Ellen - Ja, skønt de gider tage rejsen.
Chili har jeg aldrig haft i drivhuset, jeg har en mening om at det er for stærkt til mig.
Men sådan en tomatplante kan sagtens tage magten fra en :-) Frys evt. ned...og brug det til sammenkogt til vinter.