lørdag den 13. juli 2013

Sommer-magi

De 2 yngste sønner er her på ferie. Yngste har været her en uge, men tager snart videre rundt i landet. Der er mange ting, som skal nås, inden man skal tilbage på Universitetet. 
Næst-yngste bliver heldigvis en uge mere. Lige nu har han indtaget mit køkken. Han bager brød i lange baner. 6 lange flutes og 2 store madbrød, som skal spises på en picnic med vennerne. Her dufter himmelsk af nybagt brød, og selvfølgelig har vi fået lov til at smage.  
Men ellers hygger vi os og nyder stilheden og nærværet med hinanden. I aften har de unge mennesker inviteret Manden og Konen ud og spise. Så vi lader op til en dejlig aften.
 
Jeg læser .... 
   
for jeg fandt en dejlig bog på biblioteket, som jeg lige er begyndt på.
Efterfølgeren til "Chokolade" og "Chokoladeheksen". Den første måske mest kendt for filmen fra år 2000 med Johnny Depp og Juliette Binoche i hovedrollerne.
Man mærker straks, at forfatteren også i denne her roman fortsætter den magiske dimension. "Chokolade" var jeg vildt begejstret for at læse i sin tid, og kan stadigvæk huske, hvor mange kopper kakao der blev drukket under læsningen.  
Vianne bor nu sammen med sin Roux og sine to døtre på en flodbåd. Lige nu og her er de i Paris - men hun evner stadigvæk at fornemme sine medmenneskers hemmeligheder og drømme.
I denne her bog tager hun os så med tilbage til den gamle landsby, hvor hun møder gamle venner fra dengang. Men byen har ændret sig ....
Jeg er lige begyndt på bogen, har store forventninger og fornemmer heller ikke, at man bliver snydt. Jeg er kun nået til side 50, men er allerede fanget dybt ind i magien.
 
 

9 kommentarer:

Lene sagde ...

Dejligt at have ænderne hjemme, og skønt med en invitation til spisning. Tak for boganbefaling :-)

Lene sagde ...

Hold nu op som iPad staver, der skulle stå sønnerne :-) måske havde jeg også en finger med i spillet ;-)

Pia sagde ...

Det er altid dejligt at være sammen med ungerne, og lidt forkælelse til begge sider kan man leve højt på længe.
Krydstogtskibe er heller ikke noget for mig, bortset fra jeg gerne vil ombord på et mens det ligger til kaj. Vil nemlig gerne se med egne øjne hvordan sådan et ser ud indvendig, og ikke kun høre om dem.

Johanne sagde ...

Lene - Selvfølgelig skulle der stå sønnerne :-) Det havde jeg gættet.
Regner også med at du har læst bogen "chokolate" i sin tid. Så er det som en gensyn med fortiden.

Pia - Netop :-) Jeg vil også gerne med ombord på skibet, når bare det ligger stille og bliver, hvor det er. For lidt nysgerrig har man vel altid lov at være.

Hyggetrold sagde ...

Hej Mosekone :). Nu har jeg se billedet i stort, af det smukke rosentræ, for er det ikke et sådant ? Hvor er det fantastisk og jeg kan lige tænke mig, at der dufter himmelsk omkring herligheden :). Dejligt med sønnerne - det er nogle dejlige unge mennesker - de ligner bestemt, både det fædrende og det mødrende ophav :). Den bog skal jeg have fat i snarest - Tak for tippet :). Hygge fra mig og hav en rigtig dejlig og hyggelig søndag :)

Rejen sagde ...

Dejligt med besøg af ungerne og duften at nybagt brød. God søndag til dig. ;-D

Johanne sagde ...

Hej Hyggetrold :-) Det er blot stammen på et kedeligt æbletræ, som vi har sat en New Dawn klatrerose op ad.
Bogen skal du kun læse, hvis du har læst "Chokolade" i sin tid. Ellers læs den først.
Også en dejlig søndag til dig :-)

Rejen - Ikke så ringe endda :-)
Og en dejlig søndag til dig.

conny sagde ...

Det er altid dejligt at have besøg af "børnene" (også selvom de bor tæt på, som for vores vedkommende). Og I bliver tydeligvis forkælede, skøønt!
"Rosentræet" er en fantastisk ide, meget smukt og dekorativt.
Jeg har ikke læst bogen Chokolade, men så filmen i fjernsynet. Måske skulle jeg se den igen, eller læse bogen, for den fængede ikke umiddelbart.

Johanne sagde ...

Conny - Måske fænger bogen, nu hvor du har set filmen. Jeg var i hvert fald begejstret (og så synes man jo aldrig, at filmen lever op til bogen bagefter)