søndag den 22. september 2013

Efterårsjævndøgn





Der findes en slags træthed, som man ikke kan sove væk. 
For den har taget fat i alle ens muskler og knogler samt hver eneste lille celle i ens hjerne.  
Man har ondt alle vegne og orker dårligt det mest basale, og man vandrer rundt som om, man har fået forkerte briller på med en helt forkert styrke.
   
Den træthed rammer mig med mellemrum, men mest når jeg har foretaget mig noget udover det sædvanlige.
Når jeg f.eks. har været sammen med flere mennesker i mange dage, har opholdt mig i uvante omgivelser, eller har koncentreret mig om andre ting end de vante.
Når min hjerne eller min krop kommer på overarbejde, så rammes den svulst, der sidder så uheldigt inde i min hjerne. Og svulsten holder åbenbart af at sende signaler ned til resten af kroppen med besked om, at det skal gøre ondt alle vegne, samt at jeg bør tage det med ro, for at det hele ikke skal blive endnu værre.  
Trække mig helt tilbage og ikke foretage mig noget som helst. Ikke længere være social, ikke læse, ikke skrive, ikke gå nogen steder hen, ikke gøre rent eller ordne haven. - Men bare vente, indtil den invaliderende træthed slipper lidt af sit tag igen.   
En del af de nævnte gener skyldes så samtidig alle mine mange år med epilepsi-piller, der langsomt nedbryder ens knogler.
Derfor - skal jeg altid overveje nøje om en større aktivitet eller en rejse er det værd.

Vi har været hjemme i en hel uge nu - og denne gang har det bestemt været det værd.
Selvom de mange oplevelser på Sjælland har været krævende, så har jeg ikke et øjeblik fortrudt, vi tog af sted. 
For vi fik hygget med barnebarnet og samtidig set ældste-sønnens nye hus. 
Kørte rundt alene sammen, besøgte svigermor, og havde til sidst et par meget dejlige dage sammen med svoger og svigerinde. 
Det har været en rigtig fin tur - men alligevel var det selvfølgelig godt at komme hjem igen til trygheden og de vante rammer.

Nu sidder jeg så i mine egne stuer igen.
Da vi var hjemme søndag aften gik jeg en hurtig tur i haven, hvor man kunne undre sig over, hvor meget farverne havde ændret sig på én eneste uge. Men samtidig glæde sig over, at alting ellers var, som det skulle være.
Og i dag er det så efterårsjævndøgn, hvor dag og nat er lige lange. Og nu undrer jeg mig så over, hvor hurtigt sommeren er gået.
For nu åbner vi igen op til det mørke halvår med stearinlys i vindueskarmen. Det er dagene, hvor mørket for alvor tager fat, selvom mange af os slet ikke er parate til det endnu.
Så er det netop, at man skal huske at nyde naturens mange smukke farver samt de hyggelige stunder indendørs. Og så vupti - så er det jul, og det hele går den anden vej igen.



            
 
 

12 kommentarer:

Lene sagde ...

Godt at I havde gode dage på Sjælland . Håber at trætheden stille og roligt forsvinde, mens du slapper af hjemme

Rejen sagde ...

Det er trist at du får det sådan, men håber at du er ovenpå igen efter en dejlig uge på Sjælland. Ja det gælder om at nyde alle de skønne farver så længe det varer. ;-D

May Anna sagde ...

Dejligt med et skriv fra dig, og dejligt at læse, at det har været en dejlig tur til Sjælland. godt at du lytter til kroppens signaler

Anonym sagde ...

Dejligt at høre fra dig igen - og godt at du ved, at du skal passe på dig selv.
Jeg har glædet mig til at høre fra dig igen.
Du har da haft helt vidunderligt vejr på din sjællandstur, og nu tror jeg, at vi må vænne os til efterår og rusk.
Klem Marianne

Johanne sagde ...

Tak, Lene :-) Og trætheden forsvinder jo heldigvis stille og roligt igen.

Rejen - Det er jeg. Og vi har haft smukt vejr her i dag, hvor jeg har nydt farverne.

May Anna - Tak til dig. Og når en god tur er kommet på afstand, så glemmer man jo heldigvis trængslerne igen :-)

Marianne - Det er dejligt at høre :-) Tak.
Ja, vejret var helt vidunderligt, og der var flere dage, hvor vi var ude meget af tiden.
I dag har det også været fint vejr her på øen - men det er vistnok snart slut. Og så må vi ellers prøve at finde glæderne frem, selvom det er mørkt.
Klem tilbage til dig.

Anette sagde ...

Jeg håber trætheden snart aftager - jeg kender godt lidt til det og det kan være så frygtelig anstrengede ikke at kunne overkomme noget. God søndag aften.

Johanne sagde ...

Kære Anette - Det ved jeg, du gør. Det er, når skeerne bliver brugt helt op :-)
Tak - og også en dejlig søndag aften til dig.

Fruen i Midten sagde ...

Det er hårde præmisser, du lever med. Men dejligt, at I, trods dine slemme efterveer, havde en god tur til Sjælland. Jeg håber, der stadig er lidt sensommersol og have-afslapning tilbage til dig, så du kan komme oven på igen :-)

Pia sagde ...

Når jeg tænker på den sygehistorie, du har fortalt os, så synes jeg det er flot, at du/I har mod på en hel uge. Jeg forstår selvfølgelig også godt, at man gerne vil være sammen med sine kære, og når nu de bor så langt væk, er det ikke altid lige nemt. Nu kan I leve på minderne en tid, mens der samles kræfter til juleforberedelserne, som er lige om hjørnet, når man skal starte i god tid. Begrænsningens kunst er svær.

Johanne sagde ...

Fruen - Ja, det vigtigste er jo, at turen gik godt :-) Og jeg har lige hørt i tv, at der er sensommer på vej.

Pia - Det er også mange år siden, at vi har været væk i en hel uge :-) Men en hel uge gør til gengæld også det, at man kan planlægge "slappe af-dage" ind imellem aktiviteterne.
Sjovt - netop i dag har jeg talt om juleforberedelser!
Tak for dine tanker - og hilsen til Jer begge to fra Manden og Konen.

conny sagde ...

Hvor kommer man til at sætte pris på at være rask, når man læser dit indlæg. Jeg synes jo, du har et ret aktivt liv - eller det er det, du vælger at skrive om, det ved jeg godt - så jeg har det med at glemme, at aktiviteterne altså har sin pris for dig.
Godt at du alligevel nyder dagene og så tager den med ro, når kroppen befaler det.
Skønne blomsterbilleder.

Johanne sagde ...

Kære Conny - Der er heldigvis også mange ting, som vi kan foretage os, når blot jeg tager hensyn til mine begrænsninger. Jeg keder mig sjældent.
Tak for din søde kommentar.