mandag den 30. september 2013

Efterårsdag



 
 
Det er sidste dag i september, og temperaturen udenfor er lige nu 20 grader. Selvom det kan være svært at løsrive sig fra sommeren, så har efteråret en egen ro over sig.
Septemberlyset er blødt, og man nyder stadigvæk sin have. I dag har jeg ryddet lidt op i et par af bedene og gjort plads til fire Hostaer, som skal flyttes et andet sted fra. Det bliver dog ikke i dag.
Græsset trænger stadigvæk til at blive slået, men det blev heller ikke i dag. For husbond har savet et par af de gamle æbletræer af for at give et mere åbent udsyn fra terrassen af. Vi kan ikke få Himmel nok.

 

Og så vil jeg da lige vise Jer noget, som jeg købte på et loppemarked, da vi var på Sjælland. Da vi passede barnebarnet, blev der gået mange ture med klapvognen. Og i parken overfor var der den dag et loppemarked.
Der fandt jeg et hæklet tæppe, som jeg fik for 150,- kr. Fordi....det var en gammel dame, som havde hæklet det, og hun havde ikke nået at hæfte enderne på garnet bagpå tæppet, før hun døde.

Således faldt ordene, da jeg viste interesse for tæppet.
Så er det bare lige, at jeg senere et kommet til at tænke på, hvornår man er en gammel dame?
Hvad mente han mon? Er man en gammel dame, når man er 65, eller når man er 85 eller 95? Hvad gemte der sig mon bagved ordene om den gamle dame, som døde, før hun nåede at gøre sit tæppe helt færdigt?
Men nu er det havnet her hos mig, langt væk fra hvor hun boede. Og jeg skal nok hæfte ender og er iøvrigt superglad for det. Og det er katten åbenbart også. Det er i glade farver, tungt og tykt og ligger dobbelt her på stolen.   

      

15 kommentarer:

anette sagde ...

Hæklede tæpper er så moderne - jeg kan huske at min kære mormor altid hæklede oldemorfirkanter til tæpper som hun donere til velgørende formål. Hun hæklede også et til mig som jeg desværre ikke har mere. Fint tæppe du har købt :) knus

Johanne sagde ...

Anette - Ja, det er et fantastisk smukt tæppe :-) Synd du ikke længere har din mormors tæppe - men så kan du jo heldigvis selv.
Og til lykke med fødselsdagen i dag.

Fruen i Midten sagde ...

Hvor er dine bede fine og nypudsede. Gid mit så lige sådan ud. Ja, hvornår er man en gammel dame? Det afhænger nok i høj grad af øjnene, der ser ;-) Smukt tæppe.

Johanne sagde ...

Fruen - Ja, men hvad ER det, der fik manden til at betegne hende som en gammel dame. Måske så han også en gammel dame i mig, som kom gående langsomt på trætte ben.
Men hækle kunne hun :-)

Ellen sagde ...

Det kommer helt an på alderen på ham, der sagde det ... alder er jo noget meget relativt, så hvis han fx var under 30, synes han, man er gammel, når man er over 55.
Min svigermor er også god til at lave den slags tæpper af rester - og hun ER gammel: 88 år ;-)

Johanne sagde ...

Ellen - Det er et fornuftigt svar :-)
Gudskelov var han omkring de 55 år, så han mente nok ældre end jeg :-)
Men det kan da godt være, at din svigermor ikke selv synes, hun er gammel! Hun tænker måske 95 år!

May Anna sagde ...

Så fin og veltrimmet haven er.
Her i boligkomplekset bor et par damer i halvfemserne. begge er rollatorbrugere, tager med på udflugt, spiller kort osv.de er et par søde ældre åndsfriske damer. Det hedder jo gammel - ældre - ældst. Jeg betegner mig selv som en gammel pige, men ikke som dame, Har ingen højhælet sko, bruger ikke make up og trives bedst i cowboybukser og træsko.
Et dejligt loppefund du fandt - ren retro

Ønsker dig en god nat

Rejen sagde ...

Et dejligt tæppe, og efteråret er en smuk årstid. ;-D

Johanne sagde ...

May Anna - Så ånder jeg lettet op :-) For så går jeg ikke under betegnelsen: En gammel Dame. Går klædt som du, og bruger ikke rollator endnu. Kun vandrestave :-)
Fremover vil jeg også sige: En gammel pige :-), det lyder da meget bedre. En dame lyder ældre og lidt surt.
Sikke dog skønne ældre damer, der bor nærved dig, jeg ser dem for mig :-)

Haven? Ja ja - men du ser jo heller ikke billeder af hele haven!
Ønsker dig en dejlig onsdag :-)
....
Rejen - Efteråret er helt sikkert den smukkeste årstid at fotografere i :-)

conny sagde ...

Også jeg noterede lige de yderst velholdte bede; nok også fordi jeg ikke har så mange bede, og dem jeg har, er ikke vildt velholdte - men jeg er glad for dem :-)Og så har du morgenfruer - en af mine yndlings. Faktisk bruger jeg ordet som en del af min kode til pc'en (men sig det ikke til nogen).
Jeg ville også være glad for sådan et mormortæppe - en sød historie, der fulgte med.

Johanne sagde ...

Conny - Jeg har 3.000 kvadratmeter have, så det er bestemt ikke hele haven, der ser sådan ud :-) Viser mest det kønneste, og den del af haven, som er pynte- og opholdshave.
Jeg holder selv meget af morgenfruer, og kan ikke forestille mig en have uden.
Ønsker dig en dejlig dag.

conny sagde ...

3.000 kvadratmeter er alligevel en sjat :-)

Johanne sagde ...

Conny - ALT for meget :-)

Anonym sagde ...

dejlige billeder fra din store have, du og din mand må da altid være utroligt flittige - det er skønt at se.
Ja Johanne hvornår er man gammel, jeg tror jeg er det, men jeg føler mig slet ikke gammel, min ældste datter (61) synes nu snart, at jeg burde indse, at jeg er det. Men jeg synes, at når man passer både stor lejlighed, sommerhus (med naturgrund) går i vandet næsten hele året, går lange ture og har gang i strikketøj, gode bøger, koncerter, så kan det da ikke være helt galt. Kærligst Marianne

Johanne sagde ...

Kære Marianne - Nej, du er bestemt ikke gammel. Men jeg må alligevel med skam indrømme, at jeg tænkte lidt på dig, da jeg skrev indlægget :-) Dejligt at høre om dine mange gøremål, håber du vil blive ved i mange år endnu. Tænk at gå i vandet næsten hele året...bliver helt misundelig :-)
Af og til føler jeg mig da selv gammel.
F.eks. når jeg skal ordne haven og det kniber med at komme op og ned. Men jeg vil gerne betegne os som flittige mennesker, for vi laver noget hver dag på trods af skavanker, som vi desværre har en del af. Men når man holder sine ting kontinuerligt - og gør bare lidt hver dag - så holdes det nogenlunde nede.
Tak for din dejlige kommentar.
Knus.