tirsdag den 24. september 2013

Malergården



 
 



 
På Sjælland var der én bestemt ting, som vi havde sat os for at opleve, udover
at besøge familien. Og det var Malergården i Odsherred, som specielt jeg i mange år har drømt om at komme til at opleve.
 
Kunstmaleren Sigurd Swane købte i midten af 1930-erne et forfaldent husmandssted med en skøn beliggenhed med udsigt over Lammefjorden. Her fandt han de landskabsmotiver, som han havde ledt efter og flyttede derfor med hele sin familie til Odsherred. Det forfaldne husmandssted blev revet ned og bygget op på ny, og her skabte familien så deres helt eget paradis. De skabte et lille selvforsynende samfund og der blev brugt kampesten og genbrugsmaterialer til genopbygningen. De 3 børn gik ikke i den offentlige skole, men blev undervist hjemme.
Dengang var sønnen Henrik Swane 5 år gammel.
Malergården blev i 2005 åbnet for publikum.
 
Men allerede i 2003 besøgte fotografen Henrik Swane vores ø, hvor han holdt et fantastisk foredrag. Det var egentlig søsteren, maleren Gerda Swane, der var blevet inviteret, men hun var desværre blevet syg i mellemtiden.
 
Så kom Henrik - og vi blev alle sammen bjergtaget.
En lidt skæv eksistens og en enspænder, som pludselig stod der og fortalte så levende om familien Swanes liv med en utrolig talestrøm.  Samtidig med at han udfoldede sin egen specielle personlighed som fotograf og menneske. Henrik var kejtet og elskelig, og han stod trippende på stedet iført sin røde baskerhue og med 2 forskellige træsko på.  
Han sagde, at hans fødder var ligeglade, det var kun udseende. Og han gik lige godt i dem uanset farven. 
Og hans fotografier var originale og anderledes beskåret, end man er vant til.

Men Malergården blev altså et rigtigt kunstnerhjem med atelier, kunstudstillinger og litterære sammenkomster. Med et utal af værelser og med malerier alle vegne. Sigurd Swane blev en af de betydeligste danske kunstnere i det 20.århundrede. Han fandt sin stil som landskabs- og portrætmaler.
Og mange kendte personligheder har slået sig ned på Malergården i en periode, bl.a. forfatterne Thit Jensen, Martin A. Hansen og Valdemar Rørdam, imens Sigurd Swane malede deres portrætter.


Henrik Swane døde i 2011, og hvis du er blevet interesseret, så læs evt. HER., hvor jeg fandt en rigtig god beskrivelse af ham.
  
Der er mere endnu at fortælle om selve Malergården - så jeg fortsætter nok min beretning en anden dag. Men hvis man har fået nok nu, så kan man jo bare springe det indlæg over! 


   
 

13 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er et helt fantastisk flot indlæg du har lavet - jeg har nydt det i fulde drag. Og glæder mig til fortsættelsen.
Klem Marianne

Kisser sagde ...

Jeg vil også glæde mig til fortsættelsen.
Malergården står også på min ønskeseddel over besøgssteder.
Jeg bor jo heldigvis - i dette tilfælde - på Sjælland, og hele min svigerfamilie bor i Odsherred, så det burde kunne gå op i en højere enhed med et besøg :-)

Johanne sagde ...

Kære Marianne - Det glæder mig :-) og der skal nok komme mere, for her handler indlægget jo mest om Henrik. Men jeg orkede bare ikke at skrive mere i dag.
Klem til dig :-)

Kære Kisser - Så synes jeg, du skal besøge stedet en dag. Der er også en forsømt, men skøn gammel have. Men man kan sagtens forestille sig, hvordan den har set ud engang. Så måske er der smukkest om sommeren.
Skriv det endelig i din kalender til næste år :-)

May Anna sagde ...

Fortæl-fortæl mere fra Malergården.Det var et rigtig dejlig indlæg.
Jeg besøgte Malergården for ca. 20 år siden med en kunstforening.Vi måtte gå derned,da bussen ikke havde en jordisk chance for at vende på gårdspladsen, som Henrik havde fyldt op med skidt og skrammel.
Gerda fortalte om Swane familien i stuen, som var meget forfalden. Og Henrik, joh, han vimsede rundt med sit fotografiapparat - også dengang havde han den røde hue på selv om, at det var sommer. Den arme mand frøs om hovedet, så inden i huen havde han et viskestykke.
Jeg har et fotografi af Henrik samt et malet malet derfra med Gerdas autograf.

Rejen sagde ...

det lyder som en spændende familie ;-D

Johanne sagde ...

May Anna - Jeg ser Henrik for mig :-), og historien om viskestykket har jeg også hørt. Det havde han ikke, da han var her, men da var det også midt på sommeren :-)
Da han var her fortalte han også om alt sit skidt og skrammel. Men Gerda satte ham vistnok stolen for døren på et tidspunkt, hvis han ikke fik ryddet op. Han var en samler.
Så har du garanteret også hørt, at han stjal faderens malerier engang. Kom i fængsel - men blev senere taget i nåde af familien og fik lov til at bo i et af de bagerste værelser. Derfor - arvede han ikke bygningerne. Det gjorde Gerda...og efter hende blev det Odsherred Kunstmuseum med den klausul, at Henrik måtte bo der indtil hans død.

Tænk at have et fotografi af Henrik fra for 20 år siden - samt et maleri, som Gerda har malet. Du er heldig :-)

Rejen - Det var de - som du også kan se af ovenstående svar til May Anna :-)

Helle K. sagde ...

Jeg så nogle tv-udsendelser for ca. 10 år siden om Malergården, siden har jeg også tænkt på dem/den ... spændende at læse dit indlæg.
Hvis du har lyst, så kan udsendelserne måske findes på dr's hjemmeside?

Johanne sagde ...

Helle - Jeg så desværre ikke udsendelserne. Vil lede efter dem, selvom 10 år er længe siden.

May Anna sagde ...

Henriks tyveri og fængselsophold fortalte Gerda om. Det forekommer mig også at enten Agnete Swane eller Henrik omtalte det i tv udsendelsen.
Da jeg var deroppe blomstrede alle georginerne og der gik strudse på marken. Odsherred kunstmuseum vil jeg meget gerne besøge en dag

Madame sagde ...

Jeg er lige så netaget af Malergården, som du er, og har nydt dit indlæg. For nylig lånte jeg Gerda Swanes bog om Malergården og en bog om Henrik Swane. Hvis du har mulighed for det, kan jeg også anbefale dig Johannes Larsen Museet i Kerteminde, hvor kunstnerhjemmet står fuldstændig, som da familien boede i det. Klem

Johanne sagde ...

Kære Madame - Jeg ved det, og derfor skrev jeg til dig :-) Jeg har læst bøgerne, fik dem fra biblioteket efter en anbefaling engang fra dig af.
Johannes Larsen står i forvejen på ønskesedlen næste gang.... men det er så pokkers dyrt at få bilen med over med færgen herfra. Så måske engang til foråret.
Tak for din kommentar.
Klem

conny sagde ...

Desværre kom jeg ikke med, da min vandreforening havde medarbejdersommerfest med Malergården som omdrejningspunkt for en del år siden. Dine billeder har igen sat Swane på dagsorden. Malerierne falder meget i min smag, og en lokal glarmester har af og til nogle af Swanes malerier udstillet.
Jeg glæder mig, til du fortsætter din fortælling om Swanerne.

Johanne sagde ...

Conny - Det var ærgerligt, jeg håber, du får Malergården at se en anden gang.
Også jeg kan lide Sigurd Swanes malerier - specielt hans landskabsmalerier. Men også Gerda Swane har malet smukke ting.
Men - Malergården er også et besøg værd alene som et tidsbillede af, hvordan de har levet dengang.