søndag den 1. april 2012

Palme-søndag



Det har været koldt i dag, væmmeligt vejr. I morges var der rim på drivhuset, og den åbne terrassedør blev hurtigt lukket igen. Jeg har flyttet blomsterkrukkerne ind og rejst havestolene op, igen og igen. Nu lader jeg dem ligge.
Alligevel blev det til et kort middagshvil med åbent vindue, solstråler og fuglesang. Det har været sådan en søndag, hvor man ingenting skal og i virkeligheden får lavet en masse.

Jeg har også fået læst lidt. Er blevet færdig med 2 bøger af Aase Schmidt.
Først "Historien om mit hjerte", der er beretningen om en kvinde, som får konstateret en hjertesygdom. 
Bogen beretter om et behandlingsforløb præget af uro og angst. En stærk, vedkommende og eftertænksom historie om at finde sig til rette med sin alder og sine nye livsvilkår. Om at finde sig til rette med tidens ubegribelighed og årenes gådefulde forsvinden. Om afmagt og nødvendigheden af social isolation. 
En stærk bog, som jeg kunne finde meget af mig selv i, og som jeg måske burde have læst på et tidspunkt, hvor humøret i forvejen havde været bedre. Måske vil jeg fortælle mere om den en anden dag, lige nu skal den bare ud af systemet, fordi mange af tankerne var mine egne.

Derefter læste jeg "Himmelfotografen". Bogen er bestemt ingen litterær øjenåbner, og handlingen er så banal, som den overhovedet kan være. Et trekantsdrama, krydret med lidt medynk over et menneske med et handicap.
Til gengæld gav bogen mig lyst til at fotografere meget mere, end jeg gør i forvejen. Fordi en af personerne i bogen fotograferer Himlen hver eneste dag ved solnedgangstid. År efter år har hun taget billeder af Himlen, og billederne har hun gemt og krydret dem med visdomsord. Den handling kan da godt inspirere mig.

Og imens denne Palme-søndag er gået, så har 6 nye høns spankuleret rundt med plirrende øjne. Usikre og forventningsfulde på samme tid over deres nye liv her på matriklen.   
 

   

7 kommentarer:

May Anna sagde ...

Hvor har du ret i, at det har været et væmmeligt vejr i dag. Føj, vi vil have forår!.
bøgerne du omtaler, kender jeg ikke.
Skønne billeder - med den dejlige udsigt har du rig mulighed for at følge naturen, - noget jeg savner efter at være flyttet til byen.
Kan se, at du har min gamle blog Hos Manna i dine links. Den er lukket
En god søndag aften til dig

Johanne sagde ...

Hej May Anna - Jeg er godt klar over, at "Manna" er lukket ... men øh ...jeg kan ikke finde ud af at slette den. Derfor :-)
Tak for din kommentar, kan godt forstå,du savner naturen. Selvom jeg må indrømme, at vi også af og til her tænker på at flytte til byen, fordi her er meget at skulle holde.
Fortsat god søndag aften.

Fruen i Midten sagde ...

Ih, har du fået høns! Vi har ikke nogen, men naboens nabo har, og jeg bliver i godt humør af at kigge på dem :-)

Johanne sagde ...

Go´ morgen, Frue - Vi har altid haft høns, og havde 10 i forvejen. Har bare lige fået 6 mere nu.
En god mandag til dig. Det er koldt her, men Solen skinner.

Vores have sagde ...

Hejsa.
Vejret er ikke lige det forårsvejr vi havde for en uge siden,det er bidende koldt.
Lidt synd for de mennesker der snart skal have påskeferie.
Bøger du omtaler kender jeg ikke .
Kender alt til at have en hjertesygdom, jeg har haft "hjerteproblemer" i snart 17 år.
Tak for din kommentar på min blog - jeg er rigtig glad for at jeg fandt din blog og har fået en blogven på min egen alder.
Det må være rigtig spændende at have høns, jeg har aldrig haft det, men mine børnebørn har.
Nogle af mine børnebørn bor i huset ved siden af os - jeg har fulgt dem på tæt hold i 12 år.
Ønsker dig en god dag.
Knus Hanne Bente

Johanne sagde ...

Kære Hanne Bente. Jeg kan love dig for, at glæden er gensidig :-) Her er desværre alt for få blogge, skrevet af mennesker på vores alder. Eller også har jeg ikke kunnet finde dem :-)
Nu er jeg ikke klar over, hvor meget du læser. Men måske - kunne du have glæde af at læse "Historien om mit Hjerte". Bare rolig... alting ender godt :-)

Hold da op -- hvor er du heldig, at have børnebørn boende ved siden af. Gid det var mig, som desværre har dem allesammen alt for langt væk og derfor sjældent ser dem.
Fortsat en god dag til dig. Det har været en kold dag her, men Solen har skinnet.

Vores have sagde ...

Hejsa.
Det er en del år siden jeg holdt op med at læse bøger - i dag er det mere håndarbejde / krydsord.
Ønsker dig en god dag.
Knus Hanne Bente