onsdag den 26. september 2012

Langsom læsning


I formiddags var husbond i Genbrugsen, hvor han var blevet sat stævne for at gøre sig nyttig. Han havde 2 ting med hjem.
Den lille lampe, som jeg selv så i vinduet forleden dag. Passer til den hvide kommode samt det patchworkbillede, jeg syede engang. Kobberkedlen var en overraskelse, sådan en har jeg været på udkig efter længe.

Imens han var væk, vaskede jeg køkkengardinerne og læste derefter trofast videre på bogen om Det syvende Barn.
Men - jeg må indrømme, at jeg er tæt på at give op nu. Jeg er endelig nået til langt over halvdelen af den tykke bog, men den har ikke fanget mig endnu.
Bogen er langsomt fremadskridende og utrolig søvndyssende. Utallige er de timer, hvor jeg er begyndt på at læse, bare for derefter at falde i søvn med hængende hoved og bogen i skødet. Og sådan plejer det ikke at være. Normalt nyder jeg at læse, og falder først i søvn når jeg har lagt bogen fra mig igen. Men den her - den siger mig stadigvæk absolut intet.   

17 kommentarer:

Rejen sagde ...

Flot kedel..Hvis det var mig havde jeg droppet bogen for længe siden..;-D

Fruen i Midten sagde ...

Hvor er dit patchworkbillede flot! Der må være bonuspoint for læse-stædighed. Jeg havde smidt bogen hen i et hjørne, så den kunne lige der og skamme sig. Hm, der ligger faktisk én allerede ...

Johanne sagde ...

Hej Rejen - Det gør jeg også snart :-) (læs mere nedenunder)

Hej Frue - Det er også tæt ved, men nu har jeg altså for en gang skyld KØBT en bog! Og så har den jo fået alle disse mange "fine" forfatter-priser, så jeg tænkte, at der MÅ da være noget, som kan fange. Tja .... :-)

Anonym sagde ...

Hej Tillykke med de nye ting du har fået til stuen fin kedel. Hvis du er interesseret har jeg en brændespand i kobber I må få jeg bruger ikke brændeovn mere, men det må vi lige finde ud af jeg har også en i smedejern. Knus Kisser

Anonym sagde ...

Øv at du købte bogen...jeg nåede side 68 og så stoppede jeg :)

anette sagde ...

Fin kedel :) Jeg opgiver altså også hvis en bog ikke kan fange mig. Men nogle gange får den en chance mere noget tid efter. Sådan gik det med Jo Nesbø - nu er jeg i gang med den 2. bog i serien han har skrevet. Knus

Johanne sagde ...

Hej Kisser - JA TAK, MEGET.

Umiddelbaart tænker jeg den i kobber, men vi kan godt skille dig af med begge to, hvis du vil. Tænker en brugt brændeovn på førstesalen, måske en dag.
Kan du gemme dem, til vi ses? Enten I kommer her - eller vi kommer der.
TUSIND tak - det er lige, hvad vi ønsker os.
Knus.

Hej Anne - Det trøster mig lidt :-) Er nået til side 259 nu - men kan snart ikke holde til mere. Puh...hvor er den svær, indviklet og søvndyssende.

Hej Anette - Det kan jeg godt huske, du skrev. Og det er netop sådan noget, jeg har haft i tankerne hele tiden. Knus

Anonym sagde ...

Jeg skal læse Det syvende barn i min læsekreds i november, så jeg er meget spændt på, hvad jeg synes.
Jeg kan fortælle dig, at jeg er i gang med "Glasslottet", og ja den er rystende!-
Gode køb fra genbrugsen.
Knus Marianne

Johanne sagde ...

Hej Marianne - Jeg er virkelig spændt på at høre, hvad din læsekreds synes om Det syvende Barn. For jeg har da også hørt om nogen, som er begejstret.

"Glasslottet" kunne jeg ikke slippe, da jeg først var begyndt. Og efter endt læsningen manglede jeg virkelig nogen at snakke med om bogen.
God fornøjelse med læsningen og læsekredsen.

Anonym sagde ...

Hej igen ja jeg skal nok gemme dem det betyder ikke noget hvornår de løber ingen steder. Glæder hvis vi evt. kan ses engang jeg har et gavekort til danske kro og hoteller så det kunne jo evt. bruges til Ærø
Knus

Johanne sagde ...

Hej igen - Det lyder som en rigtig god idé. Bare sig til. :-)

conny sagde ...

Jeg faldt lige over dit indlæg om "Det syvende barn". Jeg er nu færdig med den og skal høre i min læsekreds på mandag, hvad de synes om den. Jeg ræsede igennem den i starten og gik så i stå. Pludselig var alting galt. For mange personer. For mange antydninger. Jeg kunne ikke finde ud af, om historien er dokumentarisk. Jeg blev irriteret over, at samfundet er så opdigtet - hvilket jeg på den anden side synes er o.k., så det ikke bliver en bog, der skal hænge personer ud. Måske er hele humlen, at jeg simpelthen ikke kunne forholde mig til historien. Ofte tænkte jeg "- og hvad så, hvis det og det er sket for en magtfuld politiker". Jeg kunne slet ikke se ideen. Og det kan jeg egentlig heller ikke nu, hvor jeg har læst bogen.

Johanne sagde ...

Hej Conny - Det er godt at høre, man ikke er alene :-)
Jeg gav mig god tid i starten af bogen, for at være sikker på at kunne huske alle personerne.
Men - senere kunne jeg heller finde idéen med plottet, føler faktisk slet ikke, der er nogen sammenhængende historie.
Tænkte som du, om det måske er dokumentarisk eller opdigtet ?
Nu ligger den ufærdig hen på mit bord. Jeg har læst til ca. halvdelen og orker ikke mere.
Glæder mig virkelig til at høre, hvad din læsekreds mener.
Tak for din kommentar. Knus.

conny sagde ...

Der var delte meninger om bogen i min læseklub. Flere var ikke nået igennem den. Andre havde samme mening som mig, mens især en syntes, det var alletiders bog. Hun syntes, den var en god krimi, en god samfundskritisk bog og en god beskrivelse af børnehjemsbørns problemer. Hun var blevet meget rørt af den del af bogen, hvor jeg nok ikke har anset børnehjem for noget problem; men det skyldes måske uvidenhed fra min side.

Johanne sagde ...

Kære Conny - Lige præcis den ene, som du taler om, er det som fik mig til at prøve på at holde ud. For jeg har hørt det samme fra en anden læser.
Desuden har jeg en ven, der er vokset op på et børnehjem, og derfor ville jeg gerne have den del med.
MEN - alligevel synes jeg altså, at bogen er for "tung". Har også måttet opgive nu.
Tak fordi du har delt din oplevelse med mig. Det trøster og fortæller, at det ikke kun er mig, som er blevet en smule langsom opfattende :-) Kh. fra johanne.

Anonym sagde ...

er nu færdig med Glasslottet, og må sige, at jeg i begyndelsen var lidt usikker på den, jeg havde lidt svært ved at tro på den, men jeg er nu virkelig begejstret og rystet over
den. Den ville jeg ønske vi skulle drøfte i min læsekreds.
Kh Marianne

Johanne sagde ...

Hej Marianne - Jeg kan følge din begejstring :-) Sad selv med en tom fornemmelse, da jeg var færdig med at læse.
Tak for din kommentar tilbage. Kh.Johanne.