tirsdag den 26. november 2013

"Livet efter dig" af Lise Genova

Mange kender Lisa Genova fra bogen "Stadig Alice".
En barsk roman om en kvinde, der får Alzheimer.

Men i august udkom hun også med bogen "Livet efter dig", og jeg var heldig at få den hurtigt på biblioteket.
Det er en fortælling om to kvinders liv, der flettes ind i hinanden sammen med drengen Anthonys korte liv. Anthony er autist, og netop derfor får historien et helt særligt lag over sig.

Det er en god historie.
Om Beth, som smider sin utro mand ud for derefter at genoptage sin gamle drøm om at skrive. Og som skriver historien om en ukendt autistisk dreng.
Samt om Olivia, der er blevet separeret, efter at hendes autistiske søn er død, og som hver eneste dag lige siden har ledt efter svaret på, hvorfor sønnen i det hele taget har haft sin gang her på jorden. Blot for at blive taget fra hende igen.
De to kvinders historie fortælles hver for dig.
Men sløjfen på det hele kommer til syne fra den autistiske Antonys tankeverden, som beskrives meget rørende.

Bogen er virkelighedsnær og brugbar. Det er en bog, som både kan bruges til dem, der gerne vil vide mere om autisme - eller dem, som ikke ved noget som helst i forvejen.
Men den kan helt bestemt også bare læses som en rigtig god historie.
Selvom den aldrig vil komme op på højde med "Stadig Alice", er det alligevel en rigtig god fortælling. Den rokker nemlig ikke ved, at Lisa Genova skriver godt, og man bliver grebet af de to kvinders skæbner samtidig med, at man får en troværdig indføring i et autistisk barns verden.
Jeg blev i hvert fald grebet af historien og kan helt klart anbefale bogen.

6 kommentarer:

May Anna sagde ...

Tak for en fin beskrivelse af bogen.
Jeg har længe været skrevet op til den, men der er lange udsigter endnu.
Læsestof mangler jeg ikke, har fundet mange gode bøger i genbrugsen

Ønsker dig en god aften

Johanne sagde ...

Tak i lige måde, May Anna.
Jeg mangler heller ikke læsestof - men den her lokkede altså :-) Og så blev jeg den første, som kom til at låne den.

Lene sagde ...

Og jeg fandt ud af at jeg havde lånt den alligevel, så den må jeg i gang med :-)Tak for anmeldelsen

Johanne sagde ...

Jamen, det tænkte jeg da nok Lene :-)
God fornøjelse med læsningen.

conny sagde ...

Den kommer på listen. Jeg var MEGET optaget af "Stadig Alice", bl.a. fordi min svigermor havde Alzheimers. Det var en rørende bog, hvor man kom helt ind under huden på Alice.
Hvis "Livet efter dig" er ligeså intens, så er den god. Det lyder til, at der er svære overvejelser undervejs.

Johanne sagde ...

Conny - Bogen er IKKE på højde med "Stadig Alice", men der skal også meget til. Alice-bogen kan aldrig skrives igen.
Men glemmer man "Alice", så er det en god bog med masser af stof til eftertanker.