onsdag den 13. november 2013

Save save brænde ....

 
 




Solen skinner stadig, og det er jo dejligt.
I søndags spiste vi andesteg, selvom jeg måtte købe mig til anden i år. At have ænder gående selv, hører til en af de ting, som er bortfaldet her på matriklen. Men andestegen smagte godt alligevel, og jeg nød i fulde drag ikke skulle finpille den selv.

Efter et par stille dage på langs med henholdsvis en dårlig ryg samt et rundtosset hoved, så er Manden og Konen klar igen.
Husbond knokler på med sit brænde og siger, at han nyder det.
For selvom det som regel ender med smerter og et større pilleforbrug end normalt, så minder det ham om hans yngre dage. Dengang hvor han gik i skoven hele vinteren for at hente brænde hjem til vores daværende gamle koks-kedel, som holdt os med varme i et meget stort hus.
Nu har vi et mindre hyggeligt hus, og en god lille brændeovn. Og han saver målrettet og flittigt omkring 2 timer hver dag. Flere har allerede været forbi og tilbudt at fjerne hele molevitten for os uden beregning - ingen har tilbudt at betale for det.
Men der er altså virkelig for rigtig mange penge i det kæmpe træ, så derfor har vi valgt at beholde det selv. Det løber jo ingen steder. Alle grenene bliver savet op, og stammen får lov til at ligge et år, hvorefter den kan blive savet ud til bordplader, som der også er rift om.
Hvis det skulle tage gemalen mange år at komme igennem det hele, så gør det jo heller ikke noget. Vi har tid nok - og nu er her seriøst styr på brændeforsyningen et par år frem i tiden.

 
I dag besluttede jeg mig ellers for at lave porretærte til julefrokosten. Imens den bagte, sad jeg på min bænk i haven og nød udsigten til den blinkende lille sø, som villigt samler sig nede i mosen. Det er flot og smukt. 

     

12 kommentarer:

Rejen sagde ...

selvfølgelig ville det være dejligt hvis folk kunne få gratis brænde, men jeg ville da også beholde det selv, i har jo brænde til mange år, og hvis folk vil have en bordplade så må de jo betale for den. ;-D

Johanne sagde ...

Kære Reje - Det tænker jeg også :-)
Har lige læst din blog og ønsker dig en rigtig god bedring.

Anonym sagde ...

Jeg ville også beholde det store træ selv, og ja , der må være arbejde og varme til lange tider. Men pas nu på ryggen!.
Jeg er helt misundelig på din energi og planlægning med hensyn til at have god mad i fryseren til julegæsterne. Jeg er nu selv ret flittig med madlavning i øjeblikket. Vi havde gæster til hyggelig middag i mandags i anledning af vores 46års bryllupsdag og på lørdag skal vi have 2 af Williams grandfætre med koner til frokostmiddag - så jeg pudser glorien.
Det er skønne billeder af det faldne træ - du er god til at fotografere!
Klem Marianne

Johanne sagde ...

Kære Marianne.
Du kender sikkert det gamle mundheld: - At nød lærer nøgen kvinde at spinde.

Når jeg begynder på juleforberedelserne allerede nu, er det af nød! For ellers magter jeg ikke at stable et par fornuftige juledage på benene.
Så kodeordet er: Planlægning.
Hvis jeg f.eks. skulle have gæster til frokost om 14 dage - så ville jeg gøre det samme: Begynde NU.
Og jeg synes sandelig godt, at du med sindsro kan pudse glorien. Det er flot, at du magter gæster til spisning.
Til lykke med bryllupsdagen :-)
Knus herfra :-)


May Anna sagde ...

En god planlægning er det halve arbejde. Jeg har det på samme måde,klarer ikke mere at have gang i mange gryder og gæster samme dag. Porretærten ser rigtig lækker ud.

Johanne sagde ...

May Anna - Det er rigtigt :-) Og jeg tror, at du altid har et eller andet godt i fryseren til kaffen til dine gæster :-)
Ønsker dig en dejlig dag.

Fruen i Midten sagde ...

Det er da flinke folk, der tilbyder at fjerne jeres træ - ganske gratis ;-) Hvad tror de om jer?? Godt, det ikke ligger i vejen. God ide at få gang i juleforberedelserne sådan lidt efter lidt. Gid jeg var lige så velorganiseret.

Ellen sagde ...

Sig mig ... tror folk, at de gør jer en tjeneste ved at tilbyde at fjerne træet, uden I skal betale for det??? "Uden beregning" ... pffftt.
Det gør nemlig ikke spor, at tingene tager lidt længere tid, og når manden oven i købet er glad ved arbejdet, er alt vel i orden - og at vide, at man har træ resten af sin tid, må være en dejlig tryg fornemmelse.
Der ER godt nok også meget brænde i det kæmpetræ.

Johanne sagde ...

Fruen - Ja, flinke folk!!! De tror, vi er et par gamle fuldstændig nedslidte fjolser! Men de tog fejl :-)
At være velorganiseret lærer du en dag....som jeg skriver:
- Nød lærer nøgen kvinde at spinde :-)

Ellen - Det tror de!!!
Så vi er glade for, at træet har lagt sig, hvor det ikke er i vejen, og giver det tid nok.
Husbond anslår, der er mellem 15-20 rummeter.

conny sagde ...

Det er godt nok stort, det væltede træ! Og det giver arbejde (og glæde) til mange, mange dage. Og derefter varme. Naturen kan være meget voldsom, viser din blog siden forleden mandag.
Hvor er det en god ide at bruge de engangsforme til planlægningsmaden. Selv sådan et lille fif ville jeg først være kommet på senere. Ofte har jeg tænkt: jamen, jeg har jo ikke fade nok. Din porretærte ser skøn ud med alle de røde pebere (tror jeg, det er - eller måske syltet peber?).

billedmager sagde ...

Det er imponerende så meget træ i har fået væltet. Selvfølgelig er det godt at beholde det. Jeg tænker at det er godt at træerne ikke har ramt Jeres ejendom. God weekend.

Johanne sagde ...

Conny - Jeg bruger de forme meget i alle størrelser. Også sandkageformene til kage, is eller chokolademousse.
I porretærten er der selvfølgelig porrer, og grøn peber samt skinkestrimler og mandelflager hen over til sidst. (det er skinken du kan se)

Anita - Det var meget heldigt :-) Men husbond har målt efter engang, at det ikke ville ramme huset, hvis ulykken skulle ske.
Dejligt at høre fra dig :-)
God weekend.