lørdag den 30. november 2013

Mosekonens november




I år har det været en god november. Ja, det har det faktisk - selvom det er mange år siden, at jeg er kommet med den udtalelse. 
Den ene dag har bare taget den anden - og hovsa, så er man pludselig igennem den måned, som normalt volder mig så store kvaler.
Måneden, hvor tiden nemt kan stå stille, og man svæver i et ingenmandsland, der hverken er vinter eller forår.

Mange dage har været brugt inden døre. Jeg har bagt franskbrød, og det er også blevet spist igen.
Da Brugsen havde tilbud på Amo mel til 10,- kr., gik jeg lidt amok og købte 15 poser. Så i fremtiden skal her bages - mere! Overvejer at anskaffe mig en fryser til.

 

Her er blevet strikket sokker til en svigerdatter samt næstyngste barnebarn, og her er planer om mange flere. For det gik jo også meget godt, når bare man fik taget sig sammen til at begynde.

Vintertid er ikke havetid.
Hvem har lyst til at bruge kræfter i haven, når det er koldt og blæser og regner. Det er i hvert fald ikke sundt for en gammel Mosekone.
Så er det langt bedre at hente brænde ind til brændeovnen eller stå i køkkenet og lave mad. Så det har jeg også gjort, og der ligger nu mange færdigretter i fryseren lige til at tage op på dage, hvor det kniber med kræfterne eller lysten.   
I dag er julepynten så kommet på plads i stuerne. Sammen med nisserne sniger fornemmelsen af december måned sig langsomt på. Min egen julestemning har jeg ikke fundet endnu - men den ligger nok gemt et sted nederst i julekasserne.  



 

9 kommentarer:

anette sagde ...

Sikke skønt at læse at du har haft en god måned! Og sikke flittigt du er med at bage og strikke. Jeg har også julepyntet i dag :) Hyggeligt. God december til jer :)

May Anna sagde ...

Hvor er du flittigt. Franskbrødene ser lækre ud, og smager garanteret rigtig godt. Og fine strømper, de skal nok gøre lykke

Johanne sagde ...

Kære Anette - Tak :-) Ja, hvis du tænker tilbage på mine blogindlæg i min gamle blog "Strøtanker", så vil du selv kunne se, at det er gået meget bedre i år.
Hyggeligt, at du også har fået pyntet.
God 1.december til Jer også :-)

May Anna - Jeg er nok ikke mere flittig end du er. Synes altid at du når så meget. Strømperne er julegaver.
En god dag til dig.

Ellen sagde ...

Du GOdeste med mel! Du må virkelig bage meget. 10 kr var nu også meget, meget billigt. Men altså ... 15 poser :-) imponerende!
Dit franskbrød ser meget lækkert ud :-)

Johanne sagde ...

Ellen - :-) Rolig, rolig. Det skal jeg nok få brugt til brød og boller. Der var næsten et års holdbarhedsdato på.

Anonym sagde ...

Hvor er det dejligt at læse, at du har haft så god en november. Og imponerende, at se din energi udmønte sig i så dejlige sager. Jeg bager jo selv meget, og er rævestolt over mine sidste brød. Jeg har nemlig set en video fra kvalimad, hvor han anviser, hvordan man skal ælte og forme brødet, så det ser lidt mere professionelt ud. Og mine brød er bare blevet så flotte, de smager jo som de plejer, men udseendet betyder jo også noget, og ikke mindst fordi jeg leverer brød til vores bridgejuleafslutning, og det vil jo se lidt flot ud når brødene har den rette finish. .
Nu håber jeg, at du kan opbevare al det dejlige mel uden at musene går i det.
Knus Marianne

Johanne sagde ...

Marianne - Kan godt forstå du er stolt af dine brød :-)
Den video vil jeg da lige se, om jeg kan finde.
Jeg fik tidligere ondt i skulderen af at ælte dejen....men efter at jeg så i et bage-program på tv, hvordan man ælter dejen korrekt og nemt, så opdagede jeg, at det kan gøres uden at bruge kræfter.

Melet opbevarer jeg i bokse fra Jysk. De såkaldte SmartStore, som musene ikke kan komme igennem.
Knus :-)

Pia sagde ...

Min første tanke var da også, hold da op en masse mel :-) men jeg ved jo godt, at 2 kg ikke rækker til ret mange brød og boller.
Da vi blev gift i 1977 fik vi en stor Kenwood maskine, jeg brugte den meget, når jeg slagtede, men den kunne også ælte brød. Jeg har dog mest brugt min store bageskål, og en dejskraber til at røre dejen sammen. Jeg ælter meget sjældent mit brød. Kenwooden blev solgt for mange år siden, og jeg savner den ikke. Vi har kun haft en eneste mus i huset, og det var som nygifte, men alligevel opbevarer jeg også alt mel (og andet)i bokse, der er jo andet utøj jeg ikke vil have går i melet.
Dejligt at høre, at det er en bedre måned end det plejer at være på denne årstid.

Johanne sagde ...

Pia - Der er jo også de der forbandede sølvfisk som evt. kunne finde vej til melet. Uanset hvad, så er der altid småkryb i gamle huse :-) Og som du selv siger, så er det ikke mere, end at det nok skal blive brugt.
Tak :-)