mandag den 4. november 2013

November


November måned hører bestemt ikke til min ynglingsmåned. Denne mørke, regnfulde, og lange måned, hvor melankolien er min faste følgesvend. 
I dag vælter regnen ned udenfor, og mørket hænger tungt ned over landskabet, hvor stormen har sat sine tydelige spor. 
I går købte jeg de første hyacinter. Jeg købte mig til den allerførste duft af jul samt en lille smule af et kommende forår. For selvom vi blev kastet ind i november måned med hvirvelstorm, og min planlagte blogpause på den måde blev forstyrret, så kan man jo lige så godt prøve at få glæden trukket indendørs. Og når man ser på hyacinterne samt tænder stearinlysene, kan man da ikke lade være med at blive en lille smule glad indeni. Man bliver også tilfreds af at foretage sig noget meningsfuldt.  
 
Så i dag har jeg bagt boller til at lægge i fryseren.
Der ligger en del i forvejen, men for mig er det vigtigt at få fyldt op til julen over. Så ved jeg, det er i orden, inden jeg begynder på æbleskiverne, alle julesmåkagerne, samt det lune til de mange juledage. For planlægning er en meget vigtig ting, når alderen trykker, og de fysiske skavanker blander sig i ens eget verdensbillede.              

14 kommentarer:

Fruen i Midten sagde ...

Der er da det, vi skal - vi skal ha' nogle hyacinter :-)

Conny sagde ...

Kære Johanne
Tak for din kommentar på min blog, din kommentar ville ikke ind på bloggen. Hvor er de smukke dine hyacinter, her regner det også, men vi var heldig, at stormvejret gik uden om os. Jeg tro også jeg til have fyldt noget i fryseren i den nærmeste tid, tingene tager længere tid jo ældre jeg bliver
Kan du og manden have en hyggelig aften

Anonym sagde ...

Åh det er så dejligt Johanne du har endnu engang inspireret mig til at bage en stor omgang boller, og snart skal vi igang med småkagerne. Selvom min kære William ikke er så rask og aktiv som han har været, så er der en ting, der glæder ham, og det er at have gæster, også selvom det "kun" er til eftermiddagshygge.
Jeg må også indrømme, at november måned heller ikke er gavnlig for mit humør. kh. Marianne

Rejen sagde ...

November og januar er de mest triste måneder på året, men lige nu tænker jeg ikke så meget over det. Og hjemmebagte boller er ikke så dårligt, især varm med smør på, uhmm

Johanne sagde ...

Fruen - Nemlig :-)

Conny - Mærkeligt med min kommentar, men når bare du har læst den, så er det godt nok for mig.

Marianne - Nej, vi bryder os slet ikke om november, men vi skal jo igennem den. Det lyder dejligt, at William glæder sig over gæster til eftermiddagshygge, for så fejler snakketøjet åbenbart ikke noget :-) Og det gælder jo om at finde noget at glæde sig over, når man må opgive på andre punkter.
God fornøjelse med bollebagningen :-)

Rejen - Selvfølgelig tænker du ikke så meget over månederne i år, hvor du har andet at koncentrere dig om. Jeg ville ønske, at jeg lige kunne se forbi dig med en portion boller :-)

Ellen sagde ...

Jeg har lige læst tilbage ... det kan man da kalde en effektiv slutning af din blogpause!
Det ser ud, som om I har brænde til resten af livet i det træ, men kan godt se problemet med at komme igennem stammen, men mon ikke I kan låne en sav med meget stor klinge? Eller sågar låne en mand, der også kan betjene den? Det ville være synd ikke at anvende alt det gode træ.
Synd, du har det så trist i november - det er ganske rigtigt årets kedeligste måned, men man har da julen at se frem til (som du i øvrigt er god til at planlægge) - og efter den vender lyset stille og roligt tilbage :-)

Johanne sagde ...

Kære Ellen - Ja, vi har brænde til resten af livet:-) - og lidt til. Har også bestillinger på et par bordplader.
Vi kommer nok til at låne en mand, som kan betjene et slags værktøj, der kan komme igennem stammen. Iflg. min egen mand kan man ikke købe en klinge, som er stor nok. Men for at kunne bruge stammen til bordplader, skal den flg. pålidelig kilde ligge i mindst 1 år for at tørre først.
Husbond har også nok i alle grenene foreløbig :-)
Jeg prøver at komme igennem november ved at begynde på julen, men synes det er svært. For jeg synes også, at julen kan være krævende at komme igennem.
Nå - men det går jo.... det har det jo altid gjort :-)
Det var dejligt med et lille skriv fra dig :-)

Johanne sagde ...

Ellen - Jeg udtrykte mig ikke klart i ovenstående m.h.t. klingen.
For så skal man have en kraftigere sav, end den vi har. Og sådan en stor sav ville husbond ikke kunne betjene.
Det er det, jeg mener.

Ellen sagde ...

Jeg havde gættet det med klingen, for jeg har set nogle KÆMPE-nogen i Sverige, men de er i højeste grad for professionelle :-)

Anonym sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
Hyggetrold sagde ...

God aften kære Mosekone :). Jeg har det ligeså med november - den er sur, at komme gennem :(. Ved du hvad...jeg har lige gået alle dine dejlige boller igennem, som du har lagt her ud på Bloggen. Og jeg siger dig - de ser simpelthen SÅ dejlige ud. Mine tænder de løber i vand og jeg har sådan en lyst til at få lige netop "den/din opskrift". Det har jeg tænkt på før, men har ikke villet spørge om du vil dele - for en opskrift, er jo en personlig stærk personlig ting. I hvert fald hvis man har arbejdet med den i mange år, som du garanteret har :). Jeg har også en opskrift på almindelige boller, endda med æg i. Men den er smækfuld af gær og træls efter frysning - og såmænd også inden :(. Nå...men nu fik jeg luftet min tanke - min gamle tanke...men som sagt, så skal du jo ikke give den fra dig, bare fordi jeg gerne vil have den og plager om den i fuld offentlighed. Måske skulle jeg have benyttet en anden vej. men nu brugte jeg så alligevel denne :). Knus og hygge fra mig :)

Johanne sagde ...

God morgen kære Hyggetrold :-) Det skulle du da bare have sagt. Jeg skriver et indlæg en af dagene. Opskriften har jeg i hovedet, og den er ikke helt præcis.
Lige nu og her har jeg sat mig for at bage æbleskiver, så jeg smutter nu.
En dejlig dag til dig.

Hyggetrold sagde ...

Nøøj...sikke æbleskiver du der har frembragt. De smager ...det kan jeg SE med et halvt øje, selvom jeg selvfølgelig SER med dem begge :).Glæder mig meget til bolleopskrift og lige så snart den er i sigte - bager jeg løs :). Bruger du varmluft ? Og hvor mange plader sætter du ind ad gangen ?. Ja, som du nok ikke er spor i tvivl om - så skal bollerne jo være lige som dine...så vidt det er mig muligt :).Dejligt du fik overskud til at starte æbleskive-bageriet, på denne skønne solskins lørdag. Ja, det er mange smukke dage i denne tid og det gør det hele lidt nemmere, at stå den igennem :). Nu må i have en skøn søndag :).

Johanne sagde ...

Kære Hyggetrold - Nu er det aften, og æbleskiverne er lagt i fryseren - undtagen dem vi lige har spist, da vi så Vild med Dans.
Opskriften på bollerne må lige vente lidt, men den skal nok komme.
Du har ret i, at det gør det hele nemmere, når Solen skinner :-)
Knus, og fortsat god weekend til Jer.