onsdag den 11. december 2013

"Sorg og Glæde"

 

Sorg og Glæde.
Der er lidt af hvert til os alle sammen - men desværre mere til nogen end til andre.
I går aftes var Manden og Konen i biografen for at se filmen "Sorg og Glæde".
Jeg var forberedt på at skulle hulke mig igennem de 107 minutter og tørre tårer væk fra kinderne hele vejen hjem.
 
Det skulle jeg bare ikke - for det er ikke en film om død - men en film om kærlighed.
At turde fortælle den historie til os andre er så stor en gave, at man burde bøje sig dybt i støvet og takke for tilliden. Og man burde ikke bare takke Niels Malmros - men også hans kone, Marianne. Filmen har virkelig rørt ved så mange ting i mig, at den har rumsteret i min hjerne siden i går aftes og gør det endnu. Det er en af de film, som jeg aldrig glemmer.
Den er meget svær at skrive en anmeldelse om, men i forvejen havde jeg lovet mig selv, at det ville jeg gøre. Uanset hvad.


Med en sjælden nænsomhed skildrer Niels Malmros sit livs tragedie. Han gør det helt uden underlægningsmusik, for på den måde at prøve på skabe en bestemt stemning hos publikum. Det lader han os selv om.  
Niels Malmros skildrer sin egen og hustruens ulykke, fuldstændig som den skete i virkeligheden. 
Og virkeligheden kan jo somme tider være barsk på den ene eller den anden måde. Det kan den også for andre.
Det er også sådan i virkeligheden, at hvis den ene bryder sammen - og man pludselig står alene med problemerne/opgaverne - så holder man sig oppe. Fordi man skal, og der ikke er anden udvej. Så fortrænger man sine egne behov til fordel for den anden.

Jeg mener, og har altid ment, at man skal være meget varsom med at fordømme nogen.  
For selvfølgelig kan man altid sige, at den ene skulle have gjort dit og den anden dat. Der var tidspunkter i biografens mørke, hvor jeg sad og blev rasende. På manden.
Men hvor går grænsen imellem hvad man skal og ikke skal - eller hvad man kan og ikke kan? Mange af os andre har vel også ulykker eller spøgelser af en eller anden karakter godt skjult bagved vores hække og hoveddøre.

Efter at have set filmen er jeg mest blevet glad for at konstatere at medmenneskeligheden eksisterer endnu.
For selvfølgelig er det en skrækkelig tragisk og sørgelig ting at dræbe sit eget barn. Men - Marianne var altså i psykose og handlede udenfor sin egen bevidsthed.  
Man KAN ikke sige, at det var nogens skyld. Det var - og er - en stor sorg, som de stakkels mennesker skal leve med i resten af deres liv.

Og det er der nu kommet en smuk film ud af, som mest drejer sig om en hyldest til kærligheden.

sorgogglaedeposter_posterfuld-201x300

Ægteparret har valgt at blive boende i huset efter tragedien for 30 år siden. Det var ikke noget egentlig valg, som de tog fra starten af, men sådan blev det bare. De har levet et stille liv sammen. Med dagligdagens velsignede gentagelser til at holde alting oppe. Og jeg er sikker på, at de har været lykkelige sammen, så godt som det nu engang har ladet sig kunne gøre.

 



19 kommentarer:

Hyggetrold sagde ...

Kære Mosekone :). Sikken fin beskrivelse du her har lavet. Jeg får lyst til at se filmen, men ved også, at hvis jeg skal kunne "se" den, så skal den splittes op i mange afsnit af ½ times varighed. Det går jo så ikke i Biografen, men så får jeg vente, til den engang udgives på Dvd. Det glæder jeg mig allerede til....Måske er den også i bogform...eller kommer det - jeg håber det :). Hygge fra mig. Jeg er lige færdig med at skrive julehilsen. Gæt...til hvem :)

Johanne sagde ...

Kære Hyggetrold :-) Den her film kan ikke splittes op, og jeg tror heller ikke, at den egner sig som en bog. Så du bliver nok nødt til at nøjes med min beretning :-) Måske skriver jeg endda mere til dig om den - privat.
Suk - jeg er ikke nået til årets julehilsener endnu, kan slet ikke tage mig sammen i år. Til gengæld glæder jeg mig til dem, som jeg evt. får :-)
Knus.

conny sagde ...

Åh, jeg får helt blanke øjne af at læse din skønne anmeldelse om filmen. Jeg har endnu ikke set den, kun hørt og læst, hvad andre synes, og hvad Malmros selv har fortalt. Og ud fra dette kan jeg forstå, at det i højere grad er en film om stor kærlighed end om død og ulykke. Jeg håber, jeg kommer af sted, mens den går i biffen. Ellers bliver det på tv-skærmen på den ene eller den anden måde.

Johanne sagde ...

Kære Conny - Tak for dine pæne ord om anmeldelsen. Der er så mange ting, jeg gerne ville have haft med i den anmeldelse, men jeg skulle jo ikke skrive en roman :-)
Filmen går jeg stadigvæk rundt og tænker over. Der er stadigvæk bittesmå scener og dialoger, som dukker op og giver god mening.
Jeg håber virkelig, at du vil se den film. Og allerhelst i biografen.

anette sagde ...

Selvom det er lidt over en uge siden jeg så filmen tænker jeg også stadig på den. Den er fantastisk. Dengang var der ikke nævnt i aviserne at det var ham og hans kone historien drejede sig om. Det er lidt trist hvis det virkelig er hans sidste film.

Pia sagde ...

Jeg har også læst og set lidt om filmen og vil gerne se den, men det bliver ikke i biografen. Jeg kan simpelthen ikke klare de høje lyde, selvom jeg har vat i ørene og sidder med åben mund for at tage trykket. Jeg må vente til den kommer i TV. Jeg er meget lydfølsom og kan høre lamper og stikkontakter brumme højlydt, det samme kan Mads.

Johanne sagde ...

Anette - Åh, det er synd, at du ikke vidste det. Det har ellers været nævnt i tv flere gange og stået mange steder.
Men så ser du måske i tilbageblik filmen helt anderledes end du gjorde den dag, du så den.
Jeg er sikker på, at det er hans sidste film.

Pia - Ikke for at komme med dumme råd - men - filmen ER altså underlægningsmusik.
Ellers kommer du så til at vente, og husk at give mig besked, når du har set den :-)

Pia sagde ...

Det er ikke hverken uhyggelig musik, grim tale eller andet frygteligt der generer mig. Det er simpelthen den ekstremt høje "tale" der er i biografer. Jeg har ikke været i biffen siden ungerne var helt små, altså bortset fra for 1-2 år siden, og lyden er ikke blevet lavere. Fjernsynet kan jeg selv skrue ned for, og Allan har sin teleslynge.
Der plejer at gå rigtig lang tid inden filmene kommer i tv, men jeg venter med glæde, og ser om jeg kan huske at give besked om 1 eller to år :-)

Hyggetrold sagde ...

Kære Mosekone :).
Mht. filmen , var jeg , efter mit skriv til dig, inde og Google filmen og jeg fik set den lille forfilm/reklame, eller hvad det nu, er det kaldes. Så jeg forstår så godt, at du skriver, den ikke kan bides over. Men et er sikkert - jeg hører gerne mere om den :). Siger som Conny...din anmeldelse gav virkelig ret blanke øjne...og den gav mig mod på, at finde mere herom :)
Mht. til Julehilsner til folk, så skal du ikke fortvivle, om du slet ikke får sendt til nogen - eller til nogle få stykker. Jeg får ikke altid skrevet, selvom jeg så gerne ville. Jeg har besluttet at sige til mig selv, at fra nu af, må det blive som jeg har helbred til at magte...jeg har nemlig en meget kedelig tendens til at overbelaste mig selv, med uheldige følger - som eneste gevinst :(.
Puh...jeg er blevet snotforkølet. Manden har givet mig en rigtig frodig stikling, af hans :(.
Fredagsknus :)

Johanne sagde ...

Pia - Ok. Jeg forstår. Men så skulle I jo have været her i denne uge, for der er teleslynge i den lille biograf. Og her kan vi selv sætte normerne for lyden.
Men filmen kommer som dvd om ca. 4 måneder. Så der er håb forude :-)

Hyggetrold - Har lige sendt dig en mail :-)

Kisser sagde ...

Johanne, jeg har fået mere ud af din anmeldelse af filmen ens selve filmen. Jeg har også fundet ud sf hvorfor jeg var fuldstændigt uden nedtryk og følelser i maven, da vi gik ud fra biografen. Jeg følte mig slet inddraget i deres univers, og det er en væsentlig faktor for mig som biografgænger.
Filmen Philomina her kom klenexen frem.
Jeg har reflekteret en hel del gode anker om din anmeldelse og det du skriver mellem linjerne. Tak.

Kisser sagde ...

Der skal altså stå indtryk og ikke nedtryk!!! Og det mangler også et ikke ved slet ikke inddraget....

Helle K. sagde ...

Tak for anmeldelsen. Jeg har endnu ikke set filmen, men det skal jeg.
Min indstilling er til livet er.
Størst er kærligheden.

Johanne sagde ...

Kære Kisser - Tusind tak for dine meget søde ord, jeg får næsten tårer i øjnene. Det er virkelig en stor glæde, når nogen kan bruge det, man skriver, til noget. Og du har helt ret i, at der står meget imellem mine linjer :-)

Jeg kunne ikke lade være med at tænke på din egen omtale af filmen, da vi kørte hjem fra biografen.
Jeg græd jo heller ikke - men jeg blev bestemt inddraget i deres univers. Og det gjorde jeg, fordi det var så fremragende skuespillere.
Man kunne læse alting i deres øjne, uden at de i nogle af scenerne behøvede sige noget som helst.
Jeg kom virkelig ind under huden på dem. Både på ægtemanden som var så genkendelig - og hustruen. Hustruens mindreværd som ung pige, som ingen så.
Men også moderen var fremragende, som hun stod der med sin forlorne skildpadde. Jeg var ved at skrige, da de grinede af hende.

Åh - jeg kunne blive ved :-) og nu skal jeg nok tie stille :-)

Johanne sagde ...

Kære Helle - Det er rigtigt, men kærligheden kan også blive prøvet så hårdt, at den ikke kan holde til det. Det gjorde den her - og jeg føler, at det netop er det, som filmen handler om. ´
Glæder mig til at høre, når du har set filmen :-)

Anonym sagde ...

Tusind tak for en virkelig god anmeldelse af Sorg og Glæde. Jeg så den for et par uger siden sammen med nogle gode venner. Min veninde og jeg var meget grebne og begejstrede for filmen, men vi undrede os også over, at vi slet ikke græd (som vi meget ofte gør). Den greb os på en hel anden måde. Den er fantastisk spillet af især Helle Fagralid. Men man kan også sagtens genkende Niels Malmros i Jacob Cedergrens fremstillen af figuren.
Der er gået en anmelder tabt i dig!
Klem Marianne

Johanne sagde ...

Kære Marianne - Hvor er jeg glad for, at du har set filmen. Det er rigtigt, at Helle Fagralid spiller helt fantastisk - og også Helle Hertz som moderen, synes jeg er værd at nævne.
Du har ret - filmen er meget anderledes, end man har fremstillet den i medierne.
Tak :-) og knus til dig.

anette sagde ...

Johanne - det er det her jeg mener (jeg kan ikke huske det -jeg var 13 år i 1984)

At blive et helt menneske
Efter datterens død var Marianne indlagt i halvandet år. Nils besøgte hende hver aften. Og kæmpede for, at hun kunne få en en behandlingsdom, så hun bevarede chancen for at vende tilbage til skolen, mens hendes klasse stadig gik der. Hvilket lykkedes. Derfor betragter han også ’Sorg og glæde’ som den film om et »administrativt mirakel«, han længe har ønsket at lave. For, som han siger:

»Jeg tror ikke på guddommelige mirakler. Men den gode vilje eksisterer. Og det er godt at gøre sig klart, at vi lever i et anstændigt samfund«.

Selv formiddagsaviserne undlod at nævne navne, da de omtalte drabet. Og kort efter at hun blev udskrevet, begyndte Marianne igen på skolen.

Fundet her (dengang omtalte formiddagsaviser det ikke ifølge denne artikel)

http://politiken.dk/ibyen/nyheder/film/ECE2120670/nils-malmros-her-og-nu-var-der-ikke-andet-i-verden-end-at-redde-mariannes-liv/

Johanne sagde ...

Anette - ÅH, så misforstod jeg dig. Jeg troede, at du mente, at dengang du så filmen - da vidste du ikke, at det var en virkelig historie.
Så er vi helt på bølgelængde. For jeg anede det heller ikke dengang.