torsdag den 5. december 2013

Imens vi venter på storm


 
De sidste julesmåkager er bagt, og jeg har vinket farvel til kageformen for denne gang og sat den allerbagerst i skabet. Det var en god fornemmelse.
Mangler stadigvæk at købe lidt julegaver, men dem som skal sendes, de er i hus.
Sukker dybt og inderligt og siger: - Så langt, så godt.
Det er stadigvæk ikke julestemningen, som står forrest i køen.

Nu sidder jeg så her i kontoret og venter på stormen. Har allerede tappet vand af i en stor mængde flasker samt sat stearinlys parat, hvis strømmen skulle forsvinde. 
Udenfor hyler blæsten allerede, og regnen slår imod de små ruder. Det lyder voldsomt, og jeg kan tydeligt mærke, at her er mere fodkoldt end normalt. Gamle huse og stormvejr er ikke nogen god kombination.

Det indkøbte juletræ er blevet tøjret godt fast til rækværket, og alle løse genstande er båret ind. Campingvognen er blevet flyttet, således at den ikke vælter ned i terrassen - hvis den altså vælter.
Her er båret brænde ind til resten af dagen, og køleskabet er fyldt op til de næste par dage. Hønsenes æg er allerede samlet, selvom det er noget, som normalt bliver gjort sidst på dagen.
Alle øens færger er indstillet og forskellige arrangementer er aflyst. Man beder folk blive hjemme.
Det gør vi også hellere end gerne. I går hentede jeg bøger på biblioteket, og på mit bord venter flere sokker på at blive strikket færdig.
Vi har lige tilmeldt os den viasat-pakke, som indeholder alle filmkanalerne, så måske vil der også være noget, som lokker der.
Så længe hustaget bare bliver liggende over vores hoveder, så skal det nok gå. Det store træ i haven kan i hvert fald ikke vælte mere end én gang.


 

 

10 kommentarer:

Kisser sagde ...

Her i det østlige Sjælland er der også godt gang i trætoppene. OG DENNE GANG HÅBER JEG VILDT OG INDERLIGT PÅ AT NABOENS MEGASTORE 50 METER HØJE TRÆER VÆLTER. Det gøre de nok ikke, for de støtter hinanden - de træer.
Jeg skulle have været i biografen og se Adele, men bifvennerne og jeg er trætte i dag, så vi bliver hjemme - også fordi vi ikke har stor lyst til at bevæge os udenfor. Selv min Black er klar over, at gåturene også er indstillet.
Stormen må gerne være blid ved jer. Den sidste har gjort livet besværligt nok for jer.

Anonym sagde ...

Hej I to øboere
Her på Sjælland venter vi også på stormen Bagsværd var derinde sidste mandag hun er jo stadig frisk og glad ellers ingen væsentlige nyheder vi krydser fingre for at Ditte og Kims hus (som er ved at blive bygget)ikke lider skade vi havde håbet taget var kommet på men det er ikke nået. Knus herfra Kr. Hyllinge

Fruen i Midten sagde ...

Nej, jeres store træ kan kun vælte én gang ;-) Det er virkelig den positive indstilling, du har fundet frem. Lad os krydse fingre for, at det ikke bliver så vildt denne gang.

Johanne sagde ...

Kisser - Gad vide om naboens træer står endnu? :-)
Fornuftigt at blive hjemme - og hils stakkels Black, som må finde sig i at blive inde.
Her står verden endnu - bortset fra, at jeg for et øjeblik siden fik vand i nakken, fordi det regner igennem taget. Så nu har vi hentet spande frem, indtil vindretningen vender :-)

Hej i Kr. Hyllinge. - Jeg håber, I kommer godt igennem stormen, og at husene holder.

Fruen - Jeg har simpelthen bestemt mig for, at tage tingene som de kommer denne gang :-)
Håber det går rimeligt hos Jer. Denne gang tror jeg nok, at I bliver hårdere ramt end her hos os.





Rejen sagde ...

Vi kan ikke gøre så meget andet end at sørge for at tingene ikke fløjter rundt og så bare blive indendøre. ;-D

Ellen sagde ...

I har forberedt jer på bedste måde, så jeg krydser fingre for, at stormen vil være nådig mod jer.

Johanne sagde ...

Rejen - Næ, meget kan vi mennesker lave om på - men naturen består (heldigvis) endnu.

Ellen - Tak. Foreløbig lader det ikke til at være så slemt, som sidste gang.

Anonym sagde ...

Kære Johanne. Jeg har tænkt meget på dig i aften, og håber at I ikke har flere store træer der falder.
Efter en dejlig fødselsdagsmiddag for halvdelen af vore børn og børnebørn i anledning af Williams 87 års fødselsdag igår, nyder vi en stille aften i vores mindste stue med god varme, te og lidt lækkerier samt strikketøj for mit vedkommende.
Jeg har sikret mig, at alle mine er hjemme i sikkerhed.
Knus Marianne

Anonym sagde ...

P.S. Hvis Philomena kommer i Jeres biograf skal I endelig se den, den er helt vidunderlig.
Kh Marianne

Johanne sagde ...

Kære Marianne - Allerførst hjertelig til lykke til William.

Her har stormen ikke været nær så slem som sidst. Det har da blæst meget, men de kraftige vindstød, som var her sidst, de har heldigvis ikke været her denne gang. Så umiddelbart ingen skader :-)
Filmen tjekker jeg lige ud, og så vil jeg bede om at få den hertil. For vores film-ønsker plejer at blive modtaget med kyshånd.
Det glæder mig, at du fortæller om den.
Ha´ en dejlig dag - håber I er kommet godt igennem nattens blæsevejr.