onsdag den 14. november 2012

Første hold æbleskiver

Så blev sæsonens første æbleskiver bagt. Et par poser til fryseren og resten til i aften. En anden dag bliver der lavet flere, for de bliver som regel spist med stor glæde, når familien kommer i juledagene.
Sidste år havde jeg dog så ondt i benene, at jeg måtte sidde på en stol, imens jeg bagte æbleskiverne. Men vi har gaskomfur - og derfor var der ved at gå ild i Konen, køkkenrullen, Konens hår og meget meget mere. Stolen var for lav, eller komfuret for højt!    
Derfor købte jeg en elektrisk æbleskivepande i Netto i januar måned. Da den dengang var på tilbud, så mente jeg, at den måtte være vejen frem. 
Vidunderet har så stået i skabet lige siden, og jeg har glædet mig til at afprøve den.

Det blev så i dag.
Men ak ak - sikke dog en elendig tingest.
Æbleskiverne blev ikke runde,- hullerne i apparatet er for små til, at resultatet ligner æbleskiver - varmelegemet for lille til at holde apparatet varmt. Kort sagt - æbleskiverne blev elendige ....
Derfor skyndte jeg mig at hente den gode gamle pande frem igen. For sådan en fra de gode gamle dage, det ved man da, hvad er.
Og i år kan jeg jo sagtens stå op. Så hvad var det nu også lige for noget pjat at prøve på at lave om på noget, som altid har fungeret.
Derfor blev de fleste æbleskiver bagt, som de altid er blevet bagt.





   

16 kommentarer:

Min hverdag som pensionist sagde ...

Ja, ja alt det nymodens møj. Jeg har faktisk overvejet at investere i en sådan, men er da nu helt sikker på at det bliver ved den gode gammeldaws.

Her skal der også bages æbleskiver, og gerne en af dagen. Måske ogaå i flere omgange, de smager jo mums sådan nogle.

Kh. Majbrit.

Johanne sagde ...

Hej Majbrit :-) Hvis det ikke var fordi, jeg allerede har smidt min ud, så kunne du ellers have fået den :-) Næææ ...bliv ved det gamle :-)
Kh.

Lene sagde ...

Nu fik jeg lige lyst til æbleskiver :-) men jeg bager dem sjældent selv. Køber de frosne :-)

Pia sagde ...

Nej hvad skal vi dog med alt det nymodens pjat :-)
Jeg forstår jo godt hvorfor du købte den, men en gammeldags en af slagsen det ved man nemlig hvad er.
Sikke da ellers noget at sætte ild i sig selv og sine omgivelser, hvad tænkte konen mon på :-)

Helle K. sagde ...

Godt du havde gemt den rigtige æbleskivepande :) og jeg fik også lyst til hjemmelavede æbleskiver, vi plejer nemlig også at købe - jeg ejer faktisk slet ikke en æbleskivepande. Det må jeg altså lave om på. Jeg har drømt om at prøve med svesker i midten.

Anonym sagde ...

Du er altså en knag, men uhha jeg får den mest ubændige trang til hjemmebagte æbleskiver, og jeg har en god gammeldags pande, så det må prøves næste gang vi har de 2 yngste børnebørn , de vil elske det.
Kærlige knus
Marianne

Fruen i Midten sagde ...

Uhm, ja hjemmebagte æbleskiver er en skøn ting. Jeg har en elektrisk æbleskive-pande, og jeg synes, den fungerer ganske udmærket. Men der er også kun plads til syv-otte æbleskiver, og de har en fornuftig størrelse. Det største problem er faktisk alligevel at følge med, når der er kommet rigtigt gang i den.

Men hvor er det dejligt, at du igen kan stå op, så du ikke skal vælge mellem triste æbleskiver eller ild i håret :-)

Rejen sagde ...

Hvad er det man siger: Skomager blev ved din læst! eller: Kone bliv ved din æbleskivepande! og skulle du få behov for at sidde ned igen, så var det måske bedre at investere i en lidt højere taburet..;-D og mums siger jeg også, hjemmebagte æbleskiver er bare godt..;-D

Johanne sagde ...

Lene - Dem bryder jeg mig ikke om, og man aner jo ikke, hvad de har puttet i dem. Så jeg bliver ved ....med eller uden stol :-)

Pia - Ja, ikke :-) Konen tænkte ikke, hun havde bare så ondt i sine ben!

Helle - Æbleskiver med svesker er en tradition her, hvor vi bor. Vi bryder os bare ikke om det, og derfor undlader jeg sveskerne. Hvilket de lokale synes er lidt underligt :-)

Marianne - Det vil de garanteret. For det er igen noget, som de kun vil få hos dig.
God fornøjelse :-)

Fruen - Og der kan varmelegemet garanteret bedre følge med. Problemet er måske mest, at min pande var for stor.


Rejen - Jeg skal jo også kunne komme op og ned ad taburetten :-) Jeg er jo kun en lille Kone - som i forvejen synes, at komfuret er for højt til mig.

conny sagde ...

De ser godt nok lækre ud! Jeg ville ønske, jeg kunne bage æbleskiver. Måske det skal være i år, der bliver investeret i en æbleskivepande.

Johanne sagde ...

Conny - Det skal det ....måske :-) Jeg synes selv, at det største arbejde er at lave dejen. Den jeg laver, er med pisket æggehvider.

anette sagde ...

Uhm hvor ser de lækre ud - æbleskiverne bagt på den gode gamle æbleskivepande. Har du en opskrift du vil dele? Jeg vil så gerne prøve at bage nogle selv - jeg må indrømme at vi plejer at købe dem og det er ganske givet slet ikke det samme :) Knus og god weekend.

Conny sagde ...

Jeg er også færdig med det nymodens pjat, sådan en æbleskivepande har jeg også haft, den kunne jeg heller ikke bruge, siden har ikke jeg ikke bagt æbleskiver, men jeg får lyst til at prøve igen, når jeg ser dine de ser rigtig lækrere ud.
En god weekend til dig og manden.


Johanne sagde ...

Hej Conny :-) Rart at høre når nogen har samme erfaring som én selv.
Jeg bager (lidt) endnu, men er godt klar over, at det også har en ende. Måske kunne du prøve bare lidt til dig og manden.

Også en god weekend til Jer.

Hyggetrold sagde ...

Nøøøj...hvor ser de lækre ud. Vi havde også sådan en elektrisk OBH tingest til at bage i og den var ligeså elendig som din. Så vi gav den væk og købte en af den gammeldags slags. Knus...måtte lige ind og besøge dig...god søndag til jer :)

Johanne sagde ...

Hej Anette - Undskyld - men du overhalede mig vist lige indenom.
Jeg skriver et indlæg med opskriften.
Knus til dig og god søndag aften.

Hej Hyggetrold - Dejligt med besøg :-) Det var lige, hvad jeg trængte til nu.
Godt at høre, du har samme erfaring som jeg m.h.t. æbleskive-pander :-)
Hils - og god søndag aften til Jer.