fredag den 9. november 2012

"Vinternoter" af Paul Auster

En af de bøger, som jeg har læst i den sidste tid, det er Poul Austers "Vinternoter"

Poul Auster er nu trådt ind i sit livs vinter.
Den vinter, som alle ved vil komme, men ingen tænker på som en reel mulighed, før man er der. Han er 64 år gammel, da han skriver den bog, hvor han ser tilbage på sit livs op- og nedture. Vender blikket indad og lader den ene tankestrøm overtage den anden.
Den såkaldte Vintertid er en ny livsperiode for Auster. Han kigger tilbage og ser, hvad der har betydet noget for ham...
dine fødder mod det kolde gulv når du står ud af sengen.
Duften af sommerregn.
Sneen på grenene udenfor.
Din mors blomsterbed i haven.
Mødet med den eneste ene, samt 
synet af din sovende hustru ved siden af dig i sengen, når du vågner om morgenen.

Sproget er blødt og melankolsk, men uden at blive rørstrømsk.
Der indledes med så fine og skrøbelige ord omkring et menneskes opdagelse af, at alderdom, sygdom, skavanker og dødelighed ikke kun er noget, som sker for andre mennesker:
Du tror, at det aldrig vil ske for dig, at det ikke kan ske for dig, at du er det eneste menneske i verden for hvem ingen af disse ting nogensinde vil ske, og så, en efter en, begynder de at ske for dig alligevel, på samme måde som de sker for alle andre.

Jeg kan varmt anbefale den.
Ikke kun til ældre - men til alle som vil have skærpet deres iagttagelsesevne. Ligesom i bogen "opfindelsen af ensomhed" er det selvbiografisk materiale, der flyder varmt ud fra siderne i forfatterens sædvanlige veloplagt form. 
Jeg har virkelig nydt at læse den bog. Man kommer til at slappe af og er fuldt til stede i nuet under læsningen.   


  



 


  
 

6 kommentarer:

Helle K. sagde ...

Det lyder helt sikkert en bog, som jeg skal læse - tak for tippet :) og en rigtig god, varm og rolig fredag aften til dig.

Johanne sagde ...

Hej Helle :-) Det skal du :-) Men det er altså langt fra nogen krimi.
Også en rolig fredag aften til dig, her skal vi se finale i Vild med Dans.

Anonym sagde ...

Tak Johanne det er helt sikkert en bog jeg vil bestille på biblioteket.
Har lige været i læsegruppe og fået færdiggjort "Du forsvinder" af Chr. Jungersen. Jeg var ikke vildt begejstret, men der var bred enighed om, at han havde lavet et fantastisk
forarbejde til bogen, jeg tror også, at han har været 7-8 år om at skrive den.
Klem Marianne

Johanne sagde ...

Åh, Marianne.. jeg har Chr. Jungersens bog stående på reolen, men har ikke turde læse den endnu. Jeg forventer, at det er en stærk bog at læse.
Poul Austers "Vinternoter" er stille reflektioner, hvor man kan gå til og fra.
Klem tilbage til dig og en god lørdag.

Karin Grøn sagde ...

Spændende bog lyder det til. Måske får jeg tid til at læse den her i vinter. Det var da et forsøg værd.

Johanne sagde ...

Kære Karin - Det er det, men ellers får du jo lavet så meget skønt håndarbejde :-)