torsdag den 26. maj 2011

Claus Meyers Almanak






Jeg har længe været i tvivl - skulle jeg mon investere i Claus Meyers store Almanak? Men nysgerrigheden vandt, så for et stykke tid siden købte jeg bogen, og ikke et eneste øjeblik siden har jeg fortrudt.

Bogen er først og fremmest imponerende i sin størrelse. Den er så stor, at man bør have den liggende på en bestemt plads indenfor rækkevidde, for at den bliver brugt. Den er simpelthen for stor til bare at hente ud på køkkenbordet.  Men den er også imponerende med alle sine smukke billeder af den danske natur samt billeder af nogle af de retter, som bliver nævnt.
Opskrifterne er bygget op i måneder, uger og dage. Den har sæsonopdeling af råvarer med tips til opskrifterne.
Der er tips til aftensmaden, frokosten og morgenmaden. Der er opskrifter til desserterne, småretterne, pålæg samt syltning, drikkevarer, brød og kager. Der er klassiske gamle danske retter, og der er mere fremmedartede forslag. Alting med Meyers forkærlighed for sæsonens gode råvarer.
Bogen er virkelig en madbibel uden lige, som følger årets gang dag for dag og fører læseren ud i naturen og ind i køkkenet. Den er gennemført og fyldt med interessante informationer om de forskellige råvarer, og det er retter, man får lyst til at lave. Her får jeg så lyst til igen at nævne de mange smukke billeder.

Almanakken er bestemt en imponerende opskriftsamling, og selvom jeg ikke er nogen egentlig mad-nørd, forudser jeg, at bogen kan inspirerer mig i resten af mit liv. Jeg nyder at bladre i den, læse opskrifter og se billeder samt til at blive klogere på små ting, jeg aldrig før har anet. Forny tingene eller gøre dem nemmere.
Men den giver mig først og fremmest lyst til at gå i køkkenet. Nu ligger den fremme på købmandsdisken i spisestuen. Et næsten 700 siders mesterværk, hvor du principielt har madplan til et helt år eller mere. Det er bare at gå i gang.

4 kommentarer:

Madame sagde ...

Jeg synes, det lyder meget, meget spændende - tak for anbefalingen! Et gavekort ligger her og venter på at blive brugt, og det er oplagt idé med Claus Meyers store Almanak.

Johanne sagde ...

Madame - Det synes jeg, du skal gøre. Jeg er sikker på, at du bliver begejstret for bogen.

Anette sagde ...

Det lyder som en spændende bog. God fornøjelse med at afprøve nogle af opskrifterne ;)

Johanne sagde ...

Anette - Tak for det :-)