fredag den 6. maj 2011

Lys i vinduerne

Den 4.maj blev her tændt lys i vinduerne. Det var da 66 år siden, danskerne fik beskeden om, at den tyske besættelsesmagt havde kapituleret. En dag man bør mindes og glæde sig over.

Jeg har altid sat lys i vinduerne på dagen, og det kan ærlig talt godt gøre mig lidt trist at tænke på, at der ikke længere er så mange, som holder traditionen i hævd.
Da jeg var en lille pige gik vi altid tur op og ned igennem gaderne for at tælle lysene, og jeg fik fortalt historier fra krigens grusomme tid. Jeg husker de mange lys, og den glæde over friheden som altid lå hen over mine forældres ansigter.
Det er måske nok svært at forestille sig i dag, hvordan det var at leve under krigen. Men vi bør alligevel huske historien og være taknemlig for, at vi lever i et frit land.
Det er en af de smukkeste danske traditioner, og jeg håber, der er mange flere, som vil tage den til sig. At også de unge vil forstå at mindes dem der faldt, og dem der kæmpede.

6 kommentarer:

May Anna sagde ...

Så rigtigt som du skriver, at det er en smuk dansk tradition. Jeg har altid lys (hvide) i vinduerne denne aften selv om, at jeg er født efter krigen. Som årene går, synes jeg, at der er langt imellem lys i vinduerne denne aften. Her i boligkvarteret så jeg kun to steder med lys i vinduer på min lille aftentur, og her bor ellers mange ældre.

Hyggetrold sagde ...

Det er som du så rigtig skriver, en smuk tradition og vi havde også tændt lys i de vinduer, der gjorde dette muligt. De var tændte lige til midnat, for vi ville at det gamle yngstebarn :), skulle komme hjem og se lysene lyse og han kom nylig hjem ved midnatstide.Han har ellers altid været hjemme og hjælpe med at huske på, og også med at få lysene tændt.Han holder heldigvis fast ved denne tradition og tænker på dem, som har kæmpet og banet vejen for, at vi kan have det så godt som vi har det idag. Det var rørende at se hans ansigt, da han kom gående ind ad døren ved midnatstide - det fortalte alt.

kokken sagde ...

Tak for lysene Johanne - det er nemlig en dejlig tradition - og selvfølgelig har vi da lys i vinduerne den dag. Husk på her bor to sønderjyder der er patrioter ;o)) Knus og god week-end til jer to herfra!

Johanne sagde ...

Kære Manna - De få naboer vi har her, havde desværre ikke sat lys i vinduerne, selvom de er af den ældre generation. De synes, det er ligegyldigt, når her ikke er nogen, som ser dem. Men - det synes jeg ikke. Jeg gør det for os selv og for at ære og mindes.
Og Undskyld...jeg ved godt, det skal være hvide lys :-) Men vi har fået så forfærdelig mange gule lys tilovers fra påske, så sparsommeligheden overmandede mig. Det skal ikke ske en anden gang :-)

Kære Hyggetrold - Dejligt at høre, I også havde lys tændt, og godt at høre om Jeres aften. Af vores 5 børn er der kun 2, som fører traditionen videre, men jeg håber, det kommer hen af vejen. Iøvrigt læste jeg i avisen, at der er mange unge, som slet ikke aner, hvorfor vi sætter de lys i vinduerne!

Kære KOK - Jamen, selvfølgelig sætter de 2 sønderjyder da lys i vinduerne :-) Det behøver du slet ikke at fortælle mig, for det vidste jeg i forvejen.
Knus og god weekend.

Farmer sagde ...

Vi holder også fast i traditionen, selvom der også her i landsbyen er længere mellem lysene end tidligere.

2. generationen efter dem, som oplevede krigen er ved at være voksne nu. Det er derfor vigtigt at give stafetten videre, så de ikke glemmes, at fred og frihed ikke er selvfølgeligheder.

Johanne sagde ...

Kære Farmer. Lige mine ord.
Ønsker dig en dejlig søndag.