tirsdag den 31. maj 2011

Marmelade-træning

Efter en god nats søvn ser det hele meget lysere ud. At Solen så også skinner, så jeg kan bevæge mig ud i haven, det hjælper bestemt også. Humøret er i hvert fald bedre end forleden, og der er blevet ryddet godt op i rodet oppe i hovedet.
Dagens første kop kaffe blev indtaget udenfor sammen med fuglefløjt og sommerdufte. Nu er jeg lige blevet færdig med en meget lille portion rabarber/jordbær marmelade. Jeg er temmelig stolt af mig selv, fordi jeg kunne finde ud af at lave en lille portion. 500 gram rabarber og 500 gram jordbær.
Tidligere skulle alt altid laves i så store mængder, at det halve kunne have været nok. Det var vigtigt at vise, at jeg magtede det hele på ingen tid. En super-kvinde og en super-mor! Så blev det meste iøvrigt alligevel foræret væk til sidst, fordi vi ikke selv kunne nå at spise det.
Men nu er jeg blevet ældre, og er snart folkepensionist. Så jeg er gået i skarp træning med at lære at lave små portioner af gangen, både når det gælder syltning og bagning. På den måde virker det meget mere overskueligt, og jeg bliver ikke helt så træt, inden jeg overhovedet når at få begyndt. Så hellere lave lidt oftere og nyde processen. Den her marmelade har i hvert fald været en ren fornøjelse at lave, og jeg glæder mig til at smage resultatet.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ummm. dejlig hjemmelavet marmelade..jeg skal også snart have lavet LIDT (med streg under lidt) mere...for år tilbage lavede jeg også meget ad gangen..men det er nu hyggeligere at lave et par glas eller fem ad gangen :)
..Og nu til en kop kaffe (eller to)

Madame sagde ...

Det ser meget lækkert ud, Johanne! Ja, du har ret i, at vi skal lave mindre portioner nu, hvor børnene i ikke bor hjemme mere - det gør det hele lidt mere overskueligt.

Anonym sagde ...

Det vil jeg også gerne lære, for jeg lader helt være, fordi jeg ikke orker det store marneladeri :-)
Lene (underet er at vi er til)

Min hverdag som pensionist sagde ...

Uhmm...Det ser rigtig lækkert ud, og smager garanteret også sådan:O)

Ja, vi lære meget når vi bliver ældre.
Jeg lavede også altid kæmpe portioner af alting før i tiden. Også her blev det meste foræret væk:O)
Det er der imidlertid lavet om på nu. Og hvor jeg dog nyder det, og glæder mig allerede over når næste portion skal tilberedes.
Ikke mere superkvinde og supermor, nu er jeg bare mig;O))

Kh. Majbrit:)

Johanne sagde ...

Anne - Jeg tænkte netop på dig i dag, for er der ikke noget med, at du plejer at lave jordbærmarmelade hvert år, som I så spiser til pandekager? Og man kan da også lave pandekager i små portioner! :-)

Madame - Det skal vi...meget mindre :-) Men det kan være svært at vænne sig til.

Lene - Jeg var jo næsten også holdt op, f.eks. syltede jeg slet ikke rødbeder sidste år, fordi jeg ikke magtede det store arbejde.
Vi må lære det...også dig.

Majbrit - Fuldstændig korrekt sagt...og som du sikkert ser, fik jeg lyst og inspiration fra din blog, da jeg læste om din marmelade :-) Hele tiden har jeg gået og tænkt i kæmpestore portioner og magtede slet ikke at gå i gang.
Nu glæder jeg mig også til næste gang, her skal laves marmelade....fordi det bare er hyggeligt.
Så ekstra tak til dig :-)

Anonym sagde ...

jo, det er absolut en tradition at få pandekager her i huset, når der er lavet marmelade...så det har vi så lige fået ;)