torsdag den 10. maj 2012

Agathe Christie


Jeg havde optaget en dokumentarudsendelse om Agathe Christie, og i går fik jeg set den.
Et lille kig ind i Krimidronningens liv. Kun et kig - for hun var kvinden, som evnede at forblive et meget privat menneske igennem hele sit liv.
At hun er klassiker indenfor puslespils-krimien, er der vist ingen tvivl om. Det er ikke bøger, man læser, hvis man forventer social indsigt eller sproglig kvalitet, men til gengæld er de underholdende og hyggelige at læse.
Hvis man er heldig, kan krimierne endda også få de små grå hjerneceller i gang med at tænke: - Hvem, hvordan og hvorfor?

Pludselig er jeg så kommet i tanke om, hvorfor mit noget yngre jeg engang holdt af at læse hendes bøger. Både fordi de var afslappende - men også fordi jeg læste dem som en indre film. Jeg blev så optaget af mordgåden, at jeg glemte alting omkring mig. 
Og nu fik jeg så helt lyst til at læse dem igen. For måske er de også gode, selvom man er blevet ældre - eller måske netop derfor?
Derfor vil jeg skynde mig at bestille et par af bøgerne på biblioteket for at se, om det jeg fornemmer er rigtigt.
Udsendelsen om Agathe Christies liv kan man gense HER.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tusind tak for tippet om udsendelsen om Agatha Christie.
Den gav også mig lyst til at genlæse hendes bøger.
Knus Marianne

Johanne sagde ...

Hej Marianne - Det glæder mig at høre:-)
Du ønskes en god dag. Knus herfra.

Anette sagde ...

Jeg har vist egentlig aldrig læst Agathe Christie - men måske skulle jeg kigge nærmere på hendes bøger når jeg er færdig med den stak jeg er i gang med og de som er bestilt på biblioteket. Der er bare så mange bøger der ligger og venter ;) God weekend. knus

Johanne sagde ...

Hej Anette - ÅH ja, det kender jeg godt :-) Men så ved du jo, hvad du kan læse, hvis du engang løber tør for bogidéer (og det tror jeg ikke, du gør)
Også en god weekend herfra og knus :-)