fredag den 4. maj 2012

Lys i vinduerne


Vi har haft levende lys i vinduerne for at mindes Danmarks befrielse for 67 år siden. Det er tid til stille eftertænksomhed.
Under krigen havde man hængt mørklægningsgardiner op for at beboelseskvartererne ikke skulle være lysende mål for eventuelle bombefly. Da befrielsen kom, blev gardinerne straks hevet ned og erstattet af stearinlys i vinduerne som symbol for friheden.
Og da jeg er vokset op med en far og en mor, som har fortalt mig meget om krigens tid - så glemmer jeg det aldrig.
Håber du har husket at sætte lys i vinduerne.   

8 kommentarer:

Karin Grøn sagde ...

Ja da- og de lyste om kap med fuldmånen her i aftes. Du kan se det på min blog.

Johanne sagde ...

Kære Karin. Åh ja ... fuldmånen glemte jeg at nævne. Og alting var så smukt lige midt i det nattemørke, som kun findes der, hvor der ingen gadelygter er.
Jeg har læst din blog - hjertelig til lykke med svigermor, og god fornøjelse i dag. Det bliver en minderig dag. Knus.

Madame sagde ...

Jeg har lige som dig hørt mine forældre fortælle om krigens tid, og det har gjort et dybt indtryk på mig! Ja, det er noget, vi aldrig må glemme.

Johanne sagde ...

Kære Madame - Rigtigt - men personligt kan jeg godt blive lidt bekymret for, om den nye generation mon langsomt vil glemme det.
Du ønskes en dejlig solskinsdag.

Nina sagde ...

Kære Johanne, jeg har et gardinproblem i forhold til stearinlys i vinduet. Ikke at vi bruger mørklægningsgardiner, men vi føler os alligevel nødsaget til at trække for på et tidspunkt, ellers føles det som om, naboen nærmest står inde i vores stue og følger med i alt, hvad vi foretager os :o) Med hensyn til de kommende generationer kan jeg berolige med, at i hvert fald én er meget optaget af krigens rædsler, idet Ballerinaen er i gang med en længere ungdomserie i bogform om de såkaldte weinerbørn, der blev sendt til de nordiske lande under krigen. Hun sluger sådan en bog på to dage og læser i øvrigt alt, hvad hun kan få fat i af historieske bøger. Det er også mit indtryk, at de faktisk har beskæftiget sig en del med 2. verdenskrig i 6. klasse, så der er håb om, at noget af det bundfalder sig. Rigtig god weekend til jer begge :o)

Johanne sagde ...

Kære Nina.
Det glæder mig meget at høre, at Ballerinaen får den viden. Også at det faktisk interesserer hende. Hvad hedder den serie?
Så er det måske også ekstra vigtigt, at I sætter lys i vinduerne ... så med hensyn til din nabo - lad dem dog kigge et øjeblik, der er vel ikke noget, som de ikke må se. Bare et øjeblik - og så kan I trække for bagefter. Tja...undskyld jeg siger det :-)
Rigtig god weekend til Jer alle 4 :-) Knus herfra - og jeg skulle hilse.

Anette sagde ...

Ja det huskede jeg bestemt. Jeg tænkte også på tidligere i dag om yngre generationer fortsat vil markere dagen. Men måske - for jeg kan jo heller ikke huske det men synes bare det er vigtigt at gøre det. Knus og god aften.

Johanne sagde ...

Kære Anette. Det glæder mig, at du husker det alligevel. For vi skal jo stadigvæk - og forhåbentlig altid - glæde os over vores frihed.
Knus og en god lørdag aften.