onsdag den 22. maj 2013

Åbent Bibliotek

Jeg sidder og kigger ud over haven. Regnen skyller ind på ruden, og alting udenfor er vådt. Er lidt bekymret for de mange krukker med blomster, som jeg lige har plantet til. Vi har tændt op i brændeovnen for at gøre eftermiddagen hyggelig.

I formiddags var der trængsel mellem reolerne på biblioteket i anledning af, at man nu kan kalde sig for "åbent bibliotek". Det blev fejret ved en reception med taler samt lidt godt til ganen, og fra nu af vil sygesikringsbeviset åbne døren fra 7 morgen til 22 aften. Og her vil nogen nok tænke, at det da ikke er noget særligt, for jeg fik fortalt af en ansat, at vi er et af de sidste biblioteker i landet, som endelig er nået så langt. 
I dag var vi til gengæld rigtig mange, som havde trodset den silende regn. Og der var store smil på trods af vådt tøj og våde paraplyer. Vi glæder os rigtig meget til at tage rummet i brug.
Jeg valgte ikke at tage mit kamera med, fordi jeg forventede, at pladsen ville blive trang, og det viste sig at være en klog beslutning. Derfor kun et billede af de bøger, som lå og ventede på mig. 
Selv er jeg himmelhenrykt over de nye åbningstider, som vil gøre det muligt for mig nu at besøge biblioteket, når husbond alligevel skal køre ind til byen i et af sine ærinder i de foreninger, som han er en del af. Jeg glæder mig, men lige nu vil jeg smutte ind ved siden af brændeovnen og læse i en af de bøger, som blev hentet frem igennem menneskemængden i dag.   

10 kommentarer:

Helle K. sagde ...

Vi var vist nogle af de første, som fik åbent bibliotek - og jeg elsker den mulighed og bruger den flittigt :)

god aften :)

Lene sagde ...

Det er så skønt, når man skal køre efter sine biblioteksbøger, at man ikke skal tænke på åbningstider :-) tillykke til jer

anette sagde ...

Vi har også åbent bibliotek - det er skønt (selvom jeg pt ikke får læst så meget) Skønt at i også har fået det :)

Rejen sagde ...

Dejligt med et bibliotek, vores lokale lukkede for nogle år siden, desværre. God fornøjelse med læsningen. ;-D

Fruen i Midten sagde ...

Hold da op en kæmpe stak bøger. Men skønt med læsestof til kedelige efterårsdage i maj ... Hm, jeg tror faktisk ikke, at vi har 'åbent bibliotek'. Det er da vist bare sådan nogle helt almindelige (= besværlige) åbningstider. Ja ja, ingen kan beskylde os for at være langt fremme i skoene ;-)

Johanne sagde ...

Helle - Det forstår jeg sandelig også, at du gør :-)

Lene - Tak :-) Ja, det gør det hele meget nemmere. Førhen måtte jeg benytte mig af bogbussen.

Anette - Din læselyst er nok bare som hos mig lidt i perioder :-)

Rejen - Synd med de små lokale biblioteker. Vi havde også et i nærheden, som lukkede for snart 8 år siden. Til gengæld kører her en bogbus rundt til yderområderne (også hos mig, hvis jeg vil have det)

Fruen - Efterårsdage i maj måned er et fint udtryk :-)
Så har I måske til gengæld en bogbus, som vi stadigvæk også har her. Den kører til yderområderne, og stadigvæk også hos mig, hvis jeg vil have det.
For helt tilbagestående tror jeg nu ikke, at I er.
Ha´ en dejlig regnvejrsaften :-)




Anonym sagde ...

Vi har haft åbent bibliotek i et stykke tid nu. Oprindeligt var jeg ikke begejstret, men det er jeg nu. Det er dejligt, at man kan gå, når det passer ind med andre gøremål. Og hvis man trænger til at tale med en bibliotekar kan man jo indrette sin tid efter det.Jeg har lige læst en vidunderlig bog "Kvinde på flugt fra meddelelse" af David Grossmann. Den kan jeg virkeligt anbefale.
Kh Marianne
PS Det ser nu ud til, at du ikke ligefrem mangler læsestof!

Johanne sagde ...

Marianne - Det er nemlig det...at det kan passe sammen med andre gøremål. Så kan vi f.eks. også handle ind samtidigt.
Din nævnte bog vil jeg notere mig til senere læsning. Foreløbig skal jeg lige tygge mig igennem noget af det, jeg har lånt. Er næsten færdig med "Mig før Dig", som også er en bog, jeg kan anbefale. Skriver mere om den, når jeg er færdig.

conny sagde ...

I min by lå den gamle kommunes hovedbibliotek. Da vi blev slået sammen med nabokommunen, valgte man at lægge hovedbiblioteket i den anden gamle kommune og at flytte en del af depotet derhen også, så mit bibliotek er blevet mindre og har fået noget længere åbningstider, netop som du beskriver. I starten var jeg lidt ærgerlig over det, men det er bare blevet så hyggeligt. Og jeg bestiller alligevel de fleste bøger til afhentning, så det er jo skønt bare at kunne hente dem, når man vil.

Johanne sagde ...

Conny - Netop. Vores bibliotek er forholdsvis begrænset - men jeg bestiller alligevel også de fleste bøger over nettet. Og nu taler man endda om at sætte en kaffeautomat op derinde, så jeg tror nok, at det bliver hyggeligt :-)
God weekend til dig.