søndag den 5. maj 2013

Den 4. maj


Skikken med at sætte lys i vinduerne den 4. maj ses desværre ikke så ofte mere. I min barndoms land var det et fantastisk syn, når vi gik tur om aftenen den 4.maj for at se på lysene i de mange vinduer fra de store etageejendomme. Det var en aften, man så hen til, og var der en beboer, som ikke havde sat lys, så blev det omtalt.
Jeg har ikke selv oplevet krigen, men mine forældre havde. Og jeg mener, at det er vigtigt at holde traditionen med lys i hævd som et symbol på frihed og fred. Et bånd til fortiden, samt en påmindelse om, at frihed aldrig er en selvfølge. Derfor havde vi sat lys i alle vores 14 små vinduer. Ikke for andres skyld, men for vores egen, for fortiden og for fremtiden.

Desværre bor her ikke længere så mange fastboende her på vores lille udkants-vej. Så på den gåtur i aftes ud i nattemørket, kunne vi kun konstatere, at vi var de eneste.
Til gengæld tryllebandt lyset fra Himlen mit øje, så turen var bestemt ikke helt forgæves.

6 kommentarer:

Hyggetrold sagde ...

Kære mosekone :). Tak for et dejligt syn :). Hvor er det smukt...både lysene og dine ord. Og jeg kan se, at det er meget flottere med jeres store lange lys, i modsætning til de små fyrfads lys, som vi satte i vinduerne i aftes. Til næste år vil jeg have lange flotte lys og trodse min ængstelse, for at der går ild i noget - og hvordan i alverden skulle det også kunne ske, når vi sidder og stirrer på dem hele tiden :). Tak for de søde ord om Bedstemor. Hav en dejlig mandag begge to :)

Anette sagde ...

Vi havde skam lys i vinduerne! Jeg synes det er vigtigt - selvom jeg først blev født langt tid efter. God søndag aften.

conny sagde ...

Vi har ingen tradition hos os - jeg mener dog at huske, at mine forældre tændte lys. I går tændte vi to lys, for det ER vigtigt, at vi til stadighed tænker over, at vores frihed er vigtig.

Johanne sagde ...

Hej Hyggetrold - Hvis ikke det er lange lys, så kan man jo ikke se dem udenfor... og der går ikke ild i noget hos Jer, som jo er så forsigtige.
Glæder mig til at se dine lys til næste år :-)

Anette - Det ved jeg, du har...lægger mærke til det på din blog hvert eneste år :-)

Conny - Det mener jeg også, det er. Så du må holde fast ved dine forældres tradition :-)

Anonym sagde ...

Desværre er der ikke mange her i vores ejendom der har lys i vinduerne. Vi 2 gamle her i huset har det altid, måske også fordi vi husker den 4.maj 1945, hvor vore forældre rev mørklægningsgardinerne ned fra vinduerne. Jeg tror nu ikke at vi dengang satte lys i vinduerne, men bare det, at vi ikke skulle mørklægge var lys nok.
Kh Marianne

Johanne sagde ...

Marianne - Dengang var det helt sikkert nok at blive fri for mørklægningsgardinerne.
Hvor ærgerligt med lysene i Jeres ejendom - men det glæder mig da, at I gør det. Tja...det har jo nok desværre noget med alder at gøre, og måske uddør skikken helt en dag. Det er synd.