onsdag den 17. august 2011

Fangekælderen



I en del af huset er her rent faktisk en kælder! Kælderen har 2 indgange. Der, hvor vandpumpen står, og ude fra vognporten af. Her har sikkert været flere indgange, men de er blevet muret til for mange år siden. Der går rygter om, at kælderen har været brugt til opbevaring af kartofler og roer - men også at der har gået ænder dernede. Dengang forstod man virkelig at udnytte al pladsen.
I eftermiddags havde vi besøg - og jeg ved ikke, hvordan vi kom til at tale om det. Men det endte i hvert fald med en rundvisning af hele huset. Når jeg siger hele huset, så hører den gamle kælder jo med. Særligt når den besøgende er meget interesseret i huset samt dets tidligere beboeres historie. Og jeg skal da lige love for, at vi fik snakket.  Bl.a. om kælderen her, som vi selv kalder for  ”fangekælderen”. Kommer her nogen, og de ikke opfører sig ordentligt - vil de blive smidt derned. Bare så I lige ved det!!!!
De første år vi boede her, brugte vi kælderen som kartoffelkælder. Flere signaler sagde os nemlig, at det havde de tidligere ejere gjort. Men et eller andet har de gjort anderledes, for kartoflerne mugnede... nok fordi der ikke er tilstrækkeligt med luft. Så derefter blev døren lukket, og kælderen mere eller mindre glemt. Nu har vi haft døren lukket derned til i ca. 12 år og havde næsten glemt, at den er der. Indtil i dag altså.     

7 kommentarer:

Karin Grøn sagde ...

spændende sted at bo med egen fangekælder badesø osv. Det er noget ar et grevskab I har gang i, kan jeg høre

Johanne sagde ...

Kære Karin - Ja ikke :-) Sikke vi kan! :-)Knus.

Madame sagde ...

Uha, det ligner da også en rigtig fangekælder, Johanne :-)) Spændende at jeres hus har en særlig historie! Vores hus er fra 1963, så det har vist ikke så mange år på bagen som jeres. Det vildeste, jeg kan fortælle, er at den tidligere ejer døde oppe på taget!

Johanne sagde ...

Kære Madame - Jamen, det er da også temmeligt vildt! Vi har ingen lig fundet i kælderen!
Den oprindelig del af huset her er fra 1798.

Hyggetrold sagde ...

Sikke dog fantastiske billeder, med sådan et tykt lag ugennemsigtigt antikt spindelvæv på. Uhygge med murede mure og hvad tankerne ellers farer afsted med, når man læser om fangekælderen. Ja, den vil være grum at havne i for eventuelle besøgende, der ikke opfører sig med pli. Godt jeg stadig har min i behold, så jeg regner jo ikke med at havne der, hvis jeg en eftermiddag tager cyklen og smutter mod øen :). Det er hyggeligt, at du har sat link op til din gamle blog - det glæder mig og jeg vil smutte ind og mindes af og til. Vil du så gerne have en lille kommentar, så du kan se hvad jeg har kigget i ?...eller er du helst fri for det...Knus :)

Johanne sagde ...

Kære Hyggetrold. Tankerne farer jo imod uhygge og gamle lig i kælderen! Vi har set efter, og der er desværre ikke nogle gamle skatte gemt dernede :-) Bare rolig...du ville aldrig komme til at havne i kælderen :-)

Min gamle blog er blot fordi, nogen har ytret ønske om at vide, hvem jeg egentlig er. Og så tænkte jeg, at dem som gider bruge tid og har lyst, de kan jo læse tilbage der. Jeg har trods alt skrevet der igennem mange år.
Nej - jeg er ikke interesseret i kommentarer. Læs du bare helt og aldeles for din egen skyld, hvis du vil. Er der noget, du gerne vil fortælle mig, så skriv hellere en privat mail. Knus :-) og hils.

Louise sagde ...

Dejlig med gamle huse, og deres historie, vores hus er fra 1903, og sjovt nok så er det en af vores gode venners farfar der har bygget huset. og i mine forældres tid var der cykelværksted i vores hus, og automobil udlejning. sjovt med de gamle historier. klem