onsdag den 3. august 2011

Ind under huden...

Vejret er stadigvæk strålende, Himlen er skyfri, og solnedgangene fabelagtigt smukke. Om aftenen er det dårligt nødvendigt med en trøje. Det er sommeraftener, som er skabt til at sidde udenfor sammen med et melankolsk glas rødvin og en bog. Manden og Konen er trætte og må sparer på kræfterne. De har både lyst til, og brug for at blive hjemme på pladsen for at kunne mærke ferien og friheden helt inde under huden. Og det er jo også det, der er meningen.
 
Jeg læser - eller rettere sagt læste - "Silhuet af en Synder" af Leonora Christina Skov.
Selvom bogen generelt har fået mange gode anmeldelser, så føler jeg mig ikke vildt begejstret. Jeg læste næsten halvdelen af bogen, før jeg gav op. Og det tog mig lang tid at nå dertil, simpelthen fordi jeg kedede mig. Man havde lovet mig uhygge. Der er skam også tårnværelser, tågede spejle og støvede lysekroner, men jeg synes, at uhyggen er for konstrueret og en tam affære. Der er også familiehemmeligheder og forbyttede identiteter...men bogen har ikke kunnet fange min fulde opmærksomhed.
Derfor lagde jeg den væk. Efterfølgende har jeg dog læst rundt omkring på nettet, at man skal læse over halvdelen af bogen, før den fanger. Så måske tager jeg udfordringen op igen på et senere tidspunkt, når jeg er mere motiveret.

Foreløbig er jeg i stedet for gået i gang med Håkan Nesser "En helt anden historie". Og lige nu glider den meget nemmere ned.

4 kommentarer:

Madame sagde ...

I er da heldige med vejret i jeres ferie, Johanne - hvor har det været smukt i de sidste par dage! Jeg har ikke selv læst noget af Leonora Christina Skov, men husbond har, og han brød sig ikke om 'Silhouet af en synder'. Håkan Nesser skulle derimod skrive rigtig godt!

Johanne sagde ...

Kære Madame. Ja, vi er meget heldige.
Det lader til, at din husbond og jeg er meget enige :-)

Irene sagde ...

Lyder som om I har en dejlig ferie:-) Hvor er det smuk natur der ved Bulbjerg. Har desværre aldrig været der. Danmark byder på så mange smukke steder - det gælder bare om at udforske dem:-)
Jeg kan næsten høre bølgernes brusen gennem dine billeder - det er den mest beroligende lyd jeg kender:-)

Johanne sagde ...

Kære Irene. Jeg holder med dig i, at Danmark har så mange smukke steder. Jeg har selv en del tilgode endnu. Intet kan slå Havet og bølgerne - man bliver både rolig og tænksom. Knus.