tirsdag den 9. august 2011

På hjemmebane






Her blæser en kraftig vind, og bygerne falder lige efter hinanden. Vi er atter hjemme på øen, og vejret er markant anderledes i dag, end i de 14 dage vi lige har været væk. 14 dage fyldt med sommer og Sol.
 Det skulle egentlig have været i 3 uger, men både Mandens og Konens helbred skabte sig, og derfor valgte vi at tage hjem. For så er det bedst at være hjemme.
Selvom helbredet var den væsentligste grund, kan man vist også nok kalde os for hjemmefødninger. For vi kan altså begge to bedst lide at være her. Ude er dejligt, men hjemme er bedst. Og jeg ved godt, at jeg har sagt det ofte, men det tager nok ikke skade af at blive gentaget én gang til.

Vi kom med sidste færge hjem i lørdags. Det var den eneste, vi kunne få plads på, og når det nu skulle være, så skulle det være. Tålmodighed er ikke vores dyd, når først en beslutning er taget.
Søndag morgen tog jeg mit kamera og gik på havevandring, iført campingbukser og morgensko. Alt andet lå i vognen endnu.    
Utroligt så meget, som var forandret på bare de par uger. Det var ikke blot græsplænen, som var blevet langhåret, men også blomsterne som havde ændret farveskær. Og jeg havde næsten glemt, hvor ufatteligt stille her er. Trygt, og med følelsen af en samhørighed og accept, som jeg ikke kan finde andre steder.

Nu er det blevet tirsdag, vasketøjet er vasket, og vognen er tømt. Imens regnen siler ned udenfor, så pusler vi med hver sit indendørs. Det er helt sikkert sundt at tage ud en gang imellem, for på den måde opdager man, hvor skønt der er på hjemmebanen.     

6 kommentarer:

Irene sagde ...

Hvor ser der dejligt ud i din have!

Madame sagde ...

Din have er vel nok smuk i øjeblikket, Johanne! Jeg har også hørt et afsnit af 'P1 på plejehjem' med Mikael Bertelsen - det var lidt rystende, men jeg synes, han er vældig god til at lave udsendelser. Jeg håber, jeg får givet dig mod på at begynde at scane dine gamle billeder - jeg kan næsten ikke stoppe :-)
Klem!

kokken sagde ...

Sikke en frodighed at komme hjem til... så skønt! Håber helbredet har det bedre, af og til hjælper det at det trygge og kendte omgiver een. Knus...

Johanne sagde ...

Kære Irene. Tak og knus til dig :-)

Madame - Jeg synes, Mikael Bertelsen gør det fantastisk på P1 fordi han lader de andre om at snakke. Det er helt selvfølgeligt rystende...men de gamle besidder et livsmod, som jeg beundrer dem for.
Forhåbentlig begynder jeg at scanne, når haven ikke længere fanger mig...og forhåbentlig bliver jeg bidt lige så meget af det som dig. Knus.

Fru KOK - Jeg blev også mundlam over frodigheden :-) Og ja...af og til hjælper det med hjemlige omgivelser. En "tung" campingvogn og et megahårdt sengeleje var i hvert fald ikke optimale vilkår for Svend. Knus.

Lavendel sagde ...

Dejlige blomster - den palmelilje er bare flot!! Forstår så godt jeres hjemve..:-)

Johanne sagde ...

Kære Lavendel. Ja..det er da godt, jeg nåede min palmelilje :-) Jeg klager ikke. Knus til dig.