fredag den 19. august 2011

Sommerens forfald


De første blade er allerede begyndt at drysse - det er lidt tidligt, men det er ganske vist. Sommeren er ved at gå i forfald, og det er indledningen til en periode med andre aktiviteter. Tid til at læse, tid til at skrive, tid til at strikke, og tid til at se film i biografen.
Men lige nu er det også tiden, hvor oprydningen efter de smukke sommerblomster går i gang. Det kan skam være ganske hyggeligt, for der er en helt speciel stemning ved efterårets halvmørke både ude og inde.
Manden og Konen flytter også lidt om i kontoret og i stuen, de gør klar til flere dage indendørs. Jeg ved ikke, hvorfor det er sådan, men det lader altså til, at vi flytter om hvert eneste efterår! I år blev det heldigvis ikke til så meget - og vi orker snart heller ikke længere at bære rundt på møblerne!!

Græsplænen blev slået i går, og det var heldigt. For i dag regner det. Jeg fik også ryddet op på terrassen nede bagved drivhuset, og bagefter blev der tid til at sidde og nyde eftermiddagens Sol.
Jeg holder meget af efteråret.
Benny Andersen har beskrevet efteråret smukt i sin vise "Aftentur med Rosalina", sunget af Poul Dissing:

"Da sir´ Rosalina: Ved du hvad -
Jeg glæder mig til efteråret kommer.
Det har altid gjort mig stærk og glad.
Jeg syns´ jeg går i stå når det er sommer.
Efterårets farver har glød og temp´rament.
Jeg føler mig som genfødt hver eneste gang!"

5 kommentarer:

Irene sagde ...

Jeg synes det er alt for tidligt, at der er efterårstegn. Jeg synes stadig august hører med til sommermånederne,
Benny Andersen kan vi godt blive enige om er genial til at sætte ord sammen:-)

Johanne sagde ...

Kære Irene. Ja, Benny Andersen kan helt bestemt noget med ord :-) Ham kommer vi ikke udenom.
Jeg synes også, efteråret kommer alt for tidligt, og drømmer om en dejlig eftersommer. Men bladene falder altså... knus.

Karin Grøn sagde ...

Ja, forfaldet sætter ind og her betyder det nedfaldne mirabeller og massevis af admiralsommerfugle og stadig masser af sommerblomster bl.a. en masse små frøkenhat, chrysantemum og små bitte sommerplox i " yndige" farver. Lige nu hænger mit hvide sengetøj ude midt i det hele og ser fantastisk ud. Længe leve sensommeren med alle dens farver.

Conny sagde ...

Jeg synes det er tidlig der bliver efterår,men jeg har lagt mærket til, at bladene på ahorntræerne der stå her ude i gården er ved, at blive brune.Jeg synes også efteråret er en skøn tid,synes der bliver ro og stilhed når vi begynder gøre klar til efterår og vinter.Jeg er meget glad for Benny Andersen og Poul Dissing sange og viser.
Kan du og manden have en god weekend.

Johanne sagde ...

Kære Karin - DET kunne jeg ikke have sagt smukkere selv, du giver mig billeder på nethinden om sensommer og hvidt vasketøj i vinden. :-) Knus og god weekend.

Kære Conny - Jeg synes, det er tidligere end de andre år, at bladene falder. Men i dag skinner Solen, og luften føles som sommer alligevel. Jeg er også glad for Benny Andersen og Poul Dissing :-)
Ønsker også dig og husbond en dejlig weekend :-) Knus.