mandag den 15. august 2011

Scener fra i aftes

Det begyndte bare med lidt regnvejr i går aftes. Jeg kiggede ud ad vinduet og synes måske nok, at der var lige vel rigeligt af slagsen.
Imens Manden ringede ned til en bagbo, som er alene, for at høre om hun klarede sig, så ville jeg tappe vand af på dunke...bare for en sikkerheds skyld - og lært af tidligere erfaringer. Men netop som jeg åbnede for hanen, gik strømmen og dermed vandpumpen i kælderen, samt alt hvad dertil hører.
Så intet vand - og ingen kaffe!
Regnvandet kom stille og roligt silende, både fra oven og ned fra marken overfor. Ned i vores perlestensbelagte indkørsel... 

under hegnet, videre ned i haven. Jeg prøvede at redde mine blåbærbuske ved at grave en rende i græsplænen. Men kunne ikke stoppe alle de småsten, som lagde sig pænt til rette omkring blomsterbedene. Imens bar husbond de høns ind i hønsehuset, som stadigvæk stod udenfor i 10 cm vand. De så ærlig talt en smule våde og småforvirret ud!  


Derefter kravlede husbond mere eller mindre elegant ned i kælderen for at starte en gammel dykvandspumpe. Grunden til at den står der, er også noget med tidligere erfaringer.
Pumpen kørte til kl. 2, hvor vi slukkede og gik i seng.

Her til morgen ånder alting fred og idyl. Pumpen i kælderen er startet op igen uden besvær.
Her er strøm, man kan trække ud i toilettet, fryserne kører, og man kan atter få kaffe og morgenbad.
Alt sammen takket være en lille dykvandspumpe, som vi købte for ca. 10 år siden efter et skybrud. Bare for en sikkerheds skyld. Dengang manglede vi den.
Naturligvis ligger husbond nu med ondt i ryggen, men lige om lidt hjælper pillerne. Solen skinner fra en skyfri Himmel, og jeg vil begive mig ud i haven.
Alt dette var naturligvis ikke sket, hvis man boede på 4.sal - men måske ville livet til gengæld være kedeligt!!

(Tryk på billederne for at se dem større.)

10 kommentarer:

Lene sagde ...

Godt I havde dykpumpen, jeg håber så inderligt at regnen snart må stoppe hos jer. God dag og god bedring til gemalen :-)

Johanne sagde ...

Kære Lene. Vi var lykkelige for den :-) Regnen er stoppet her nu, og gemalen har rejst sig i mellemtiden. NU må jeg også hellere rejse mig fra computeren :-) Knus til dig.

Johanne sagde ...

Forresten Lene...jeg behøver vel ikke at fortælle dig, at tanken omkring 4.sal, den fik jeg fra dig :-)

Madame sagde ...

Det var da uhyggeligt, så meget regn I fik, Johanne! Her fik vi også noget, men slet ikke i de mængder, som I fik. Hvor er det godt, at I har dykvandspumpen! Ja, I oplever da en masse mere, end hvis I boede på 4. sal :-)
God bedring til din mand!

Anette sagde ...

Sikke meget vand i har fået. Godt i havde den ekstra pumpe - og at der var vand til kaffen i morges. Håber din mand har fået det bedre i løbet af dagen.

Johanne sagde ...

Madame - Ja, godt man ikke bor på 4., det trøstede jeg også mig selv med, imens det stod på :-) Tak.

Anette - Og du kan lige tro, vi nød morgenkaffen :-) Jo tak, manden har det bedre..langsomt men sikkert.

kokken sagde ...

Åh for et drama!!! Det er skam ikke kedeligt når naturen går amok, men det er ligesom nemmere når man bare ser det ske i udlandet, laaaangt væk fra hvor vi holder til:-)Men I klarer den jo og husbond kommer ovenpå igen, alt imens han kan klage sig for det må man gerne når man er sådan en helt!!! Hils og hyg jer og glæde jer over at I ikke sidder i en lejlighed på 4.sal og gaber :-)) knus fra vest!!

Johanne sagde ...

Kære frue...næ, det er bestemt ikke kedeligt :-) Og jeg fik da også skrevet lidt. Her til aften gaber vi altså en smule...men det er af helt andre årsager, end at vi keder os. Knus fra sydhavsøen.

Hyggetrold sagde ...

Jamen dog for nogle billeder. Ja, man tror jo næsten ikke sine egne øjne. Sikken elvstrøm der drøner gennem den fine perlegrus. Og (sø)hesten som står derude bagest i marken, som nu nærmere ligner en sø - var den der også, da alt stod i regn og rusk?. God bedring til manden, der også ydede mere end han egentlig kunne holde til. En velsignelse med den dykpumpe i købte dengang. Vores hænger stadig og dingler nede i brønden, hvor den har hængt uudnyttet i årevis. Men i morgen beder jeg manden om at hive den op igen, efter at jeg har set dette indslag her hos dig. Knus :)

Johanne sagde ...

Kære Hyggetrold - De 2 heste stod der meget stille, imens det hele stod på. I går drønede de til gengæld igennem vandmasserne på marken, og jeg tror, at de nød det.
Måske er det en god idé at hente Jeres dykpumpe op, så den evt. er nemmere at komme til :-) Knus fra mig....som har et par ugers beskæftigelse med at samle perlegrus fra haven, hvor det bestemt ikke skal være.