tirsdag den 12. juli 2011

Håkan Nesser

Så er her blevet købt nye træsko og sandaler ind til sommerferien. Selvom der næsten er 14 dage til endnu, så er jeg allerede godt på vej i tankerne. Sommeren har jo været her i dag.  
Senere på dagen lidt obligatoriske havesyslerier....så en pause, hvor jeg læste i Håkan Nessers bog "Ormene på Carmine Street".
Og jeg kan da virkelig spørge mig selv om, hvorfor jeg aldrig har læst Håkan Nesser før?

Han skriver, så man lever sig ind i fortællingen og kommer tæt på personerne. Skrivestilen er langsomt flydende og fyldt med en masse dejlige små bemærkninger. Den slags, som jeg synes gør hele forskellen imellem en god og mindre god forfatter. F.eks.:
"Dagens indtryk ligger og skraber i hovedet på mig. Som uudviklede frø under en hård jordskorpe. Jeg har ingen anelse om, hvordan de ser ud i dagslys."
eller
".men bare det at kaffen trods en solid portion mælk og sukker ikke når i nærheden af, hvad der i den civiliserede del af verden er meningen med denne drik, gør at livsmodet falder i mig som en sten i en brønd. Jeg tænker, at jeg lige så godt kan gå ud og skyde mig en kugle for panden, før mit liv fortsætter længere ned i denne roterende, baglæns malmstrøm."

Jeg havde svært ved at lægge bogen fra mig, og har straks bestilt flere fra biblioteket.
Normalt er jeg ikke så vild med kriminalromaner, men denne her er ikke en kriminalroman, som man normalt kender dem. Det er en kærligheds- og spændingsroman, spændende er det i hvert fald. Man er fantastisk godt underholdt, og skrivestilen holdt mig fast.
Så det blev altså ikke til mere havearbejde i dag - eftermiddagen blev tilkendt Håkan Nesser.
  

6 kommentarer:

Helle K. sagde ...

Håkan Nesser er rigtig god, og de nyeste bøger er de bedste :)

Johanne sagde ...

Helle - Tænkte nok du har læst ham :-) De nyeste er bestilt, men desværre er der ventetid.

Lavendel sagde ...

Har også læst...tror jeg, de fleste af hans bøger. De er rigtig gode!

Johanne sagde ...

Lavendel - Det er desværre sjældent, jeg møder en "ny" forfatter, som kan begejstre mig. Måske netop derfor, at jeg blev så overrasket. Jeg må i gang med hans bøger.

Anette sagde ...

Jeg har lige læst 3 bøger af ham og venter på den næste fra biblioteket.Jeg har læst menneske uden hund, en helt anden historie og en fortælliing om hr. roos. Den du viser billede af har jeg endnu ikke læst. Det er nemlig ikke typisk krimier - han er ikke så "voldsom" i hans beskrivelser som mange andre forfattere. GOde er de ihvertfald :) Har du læst Karin Slaughter - de er ret voldsomme synes jeg. Knus

Johanne sagde ...

Anette - Jeg har lige bestilt de fleste af hans bøger på biblioteket. Så må det vel lykkes, at der kommer et par stykker frem til at tage med på ferie om 14 dage :-)
Det er nemlig det med, at det ikke er typiske krimier, som tiltaler mig. Karin Slaughter har jeg ikke læst - men hvis de er alt for voldsomme, er det ikke noget for mig.
Knus - og dejligt, at det lykkedes for dig at komme igennem med en kommentar nu :-)